Stephen King: Dance macabre

danse-macabreDen här boken är en av få som jag inte tidigare läst av författaren. En anledning kan vara att det är en faktabok eller kanske närmare bestämt Kings högst personliga funderingar om och kring skräckgenren, iofs inte ointressant men det har funnits andra böcker jag hellre lagt min tid på.  En annan anledning är att boken har några år på nacken och de böcker och filmer författaren refererar till känns kanske inte direkt pinfärska. Men om ämnet är intressant borde det inte vara några hinder så nu blev boken till slut läst.

King har valt att begränsa sig till genren under 50, 60 och 70 talen med en och annan utvikning. Den del jag fann mest intressant var nog när King diskuterar just skräcklitteraturen där jag fick en hel del tips: Filmerna som behandlas är visserligen intressanta men där kom inte författaren med några nyheter å andra sidan var hans funderingar kring filmer som Huset som Gud glömde och Exorcisten intressanta. Det märks att boken har några år på nacken då King konstaterar att det inte gjorts speciellt bra skräck för tv något som i dag med serier som Fear itself, The Walking dead och American horror story för att nämna några få torde få författaren att ändra åsikt.

Mot slutet av boken håller författaren lite av ett försvarstal angående genren något som idag känns lite daterat då debatten om våld i film och böcker helt verkar ha klingat av. Eller så har jag helt missat den.

Det enda jag egentligen hade emot boken berodde nog mer på hur jag valde att konsumera den än själva innehållet. Jag lyssnade på boken och tror nog att den lämpar sig bättre för att läsas. Anledningen till detta är att King försöker hitta en familjär ton med sina läsare. Han flikar in små lustiga meningar och utrop här och där. Tanken är nog att man ska få en känsla av att författaren är fysiskt närvarande. Läser man dessa meningar funkar det bra men om man hör dem blir resultatet mest fjantigt och irriterande. Gillar man skräckgenren är boken definitivt att rekommendera men läs den är mitt råd.

4 thoughts on “Stephen King: Dance macabre

  1. För att åkalla en gemensam filmspanarvän: Encroyable! Att du inte läst denna tidigare alltså… Men jag kan tänka mig att den lämpar sig bättre för vanlig läsning än lyssning. Har alltid gillat den mycket och kan tycka att den nästan är lite märkligt att den inte står med på litteraturlistorna i de skräckfiktionskurser vi har tagit oss an det senaste året. Daterad på sina ställen som du säger, men fortfarande intressant

    • Den har som alltid hamnat mellan stolarna men nu är den som sagt läst. Märkligt att boken inte är med som ett referensverk men kanske det beror på att författaren inte är ”fin” för universiteten kanske eller så har boken hamnat mellan stolarna även där?
      King hade skrivit ett extra förord till den boken jag hörde men det innehåll mest lite vad han tyckte om sin egen bok samt en snabbupprabbling över vilka nyare skräckfilmer han gillade och ogillade – där kunde jag torrt konstatera att jag och King inte har samma smak.

Kommentera

