The Gambler (1974 USA)

hämtaAlex Freed är besatt av olika former av hasardspel är det inte vadslagning så är det poker. Han spelar över sina tillgångar och till slut är han skyldig fel personer alldeles för mycket pengar. Alex verkar dock ta det hela med en axelryckning, något som kan bero på att hans mor och speciellt morfar är rika. Alex ber sin mor om hjälp med sin spelskuld men när han väl fått pengarna i sin hand börjar han fundera om han inte kan öka på summan med hjälp av lite vadhållning.

Det är svårt att finna sympati för Alex som är en slarver och har sig själv att skylla. Men nu är det som så att han spelas av James Caan en favorit hos mig och den skådespelaren besitter en viss charm som gör att jag inte kan tycka helt illa om Alex och hans beteende. Jag ska inte spoila för mycket här men om man ger sig till tåls ger han faktiskt en förklaring (om än haltande) till sitt idiotiska spelande. Det hjälper åtminstone mig att förstå hur Alex tänker även om jag inte håller med om hans resonemang. Även slutscenen ger en vidare dimension av Alex agerande.

The Gambler är från 70-talet vilket innebär coola (men i min smak för trånga) kläder och frisyrer. Jag gillade också filmmusiken som skänker en ödesdiger stämning filmen igenom. Vad jag förstår var den inspirerad av Brahms. Det är en hel del bra skådisar med framförallt Lauren Hutton i rollen som Alex flickvän. James Woods upp i en liten roll som snorkig bankir men det korta inhoppet kan man missa om man blinkar. Gillar man Caan lär man uppskatta The Gambler.

Passar på och skänker ett extra tack till Movies noir som tipsade om filmen.

Regi: Karel Reisz

Betyg: 7/10

4 thoughts on “The Gambler (1974 USA)

  1. Blir alltid glad när någon tar till sig av sådana här tips 🙂

    Det är långt ifrån en perfekt film, men när filmen slutar blir man lite tagen av vad man fått se. Caan är mycket bra. Har också alltid gillat honom och här är det verkligen en one-man-show (även om de övriga också är bra som du noterat).

    Tycker också det här är ett typexempel på när en films slutscen höjer en film. Det är då man verkligen förstår hans drivkraft och hur långt han är villig att gå. Ganska obehagligt faktiskt.

    En remake med Mark Wahlberg (!) i huvudrollen kommer i slutet av 2014/början av 2015…

    • Om jag blir alltid glad att få tips på sådana här filmer 🙂
      Remake låter inte speciellt intressant om jag ska vara ärlig men en liten titt blir det kanske….
      Slutscenen gav absolut filmen en extra push.

Kommentera

