All cheerleaders die (2013 USA)

ACD_embedDet här en film där man kanske inte ska dissekera handlingen alltför noga. Kort och gott går den ut på att en grupp cheerleaders dör i en olycka orsakad av ett gäng fotbollsspelare. Flickorna återuppväcks från de döda och har två saker i sinnet: Hämnd och personers livskraft, helst då från medlemmarna i skolans fotbollslag. En och annan läsare som kommit så långt som hit i detta inlägg funderar säkerligen på att klicka vidare med tanken ”det här var inget mig” . Lite synd då All cheerleaders die faktiskt inte alls är så pjåkig.

Till att börja med är åtminstone en av filmens regissörer (McKee) ingen obskyr typ utan har en och annan film inom genren i sin C.V b.la den härom året hyllade (även om jag inte var så förtjust i just den filmen) Woman. Dagens film är faktiskt en nyinspelning av en av regissörens första filmer som bär samma namn så tydligen fanns det något i historien om dessa mordiska cheerleaders som lockade filmskaparen.

All cheerleaders die är inget mästerverk men det är en småcharmig film gjord med gott humör och har en hel del roliga scener. Jag skrockade åtminstone till ett par gånger. Om jag ska invända mot något skulle det vara att berättelsen tar lite väl god på sig att komma igång men å andra sidan är det full fart när det saker och ting börjar ske. Skådisarna är kanske inte Oscarsmaterial men de är bättre än vad man är van vid i sådana här sammanhang vilket gör att jag faktiskt bryr mig åtminstone lite om hur det går för de inblandade. Man får ta filmen för vad den är – en roande bagatell och jag hoppas  på en uppföljare då slutet hintar om det.

Regi: Lucky McKee, Chris Sivertson

Betyg: 6/10

 

2 thoughts on “All cheerleaders die (2013 USA)

Kommentera

