Filmspanarna: Konspirationer

smallworld_conspiracies_pyramid

Månadens tema är konspirationer och det finns det gott om, både verkliga och påhittade, både stora och små. Personligen tror jag nog att det pågår fler konspirationer än vad man kan ana men då rör det sig mer om små konspirationer t.ex kommunpolitiker som dagtingar på demokratin för göra sitt arbete lite lättare, hjälpa kompisar eller i värsta fall stoppa en slant i egen ficka. Det är fastställt att det finns större konspirationer t.ex Watergate, Sovjets finansiering av den västerländska fredsrörelsen och ”demokratiska” regeringars spionage på de egna medborgarna. Slutligen finns det konspirationsteorier som vilar på lösa grunder t.ex morden på JFK och Palme, Area 51 och 11:e september, Det är väl dessa som är mest underhållande att få uppleva på film eller bok. Personligen brukar jag inte ägna de sistnämnda teorierna någon djupare tanke men det är förnöjsam kuriosa och främst intressant ur ett psykologiskt perspektiv.

Naturligtvis finns det många konspirationsfilmer som rör både verkliga konspirationer (Alla presidentens män, Call girl) och påhittade (Sista kontraktet, JFK). Dagens filmval är en både bra och intressant konspirationsfilm nämligen The Matrix. Jag varnar redan här för spoilers om nu någon inte sett filmen.

The_Matrix_0057

Thomas Anderson arbetar som programmerare samtidigt som han extraknäcker som hackare där han går under namnet täcknamnet Neo. En annan hackare tar kontakt med Neo och uppmanar honom att söka upp Morpheus som kan avslöja sanningen bakom The Matrix, ett ord som av och till dykt upp på nätet. När Neo börjar luska i saken blir han först hotad och senare jagad av regeringsagenter. Neo lyckas undkomma och kommer i kontakt med Morpheus som erbjuder att att visa honom sanningen om vår värd. Neo nappar på erbjudandet. Det Morpheus avslöjar är att våra liv är en enda stor illusion. Människorna tjänar som energi åt maskiner och vi är alla sammankopplade i en simulation som vi tror är verkligheten. Morphues och hans grupp hör till det fåtal som vaknat upp ur simulationen och bekämpar maskinerna.

matrixNär jag såg The Matrix för första gången hade jag inte en aning om vad filmen  handlade om och blev helt tagen på sängen (även om jag satt i en biofåtölj). Actionscenerna är spektakulära och då hade jag inte sett något liknande, storyn var originell och tankeväckande. Berättelsen bjuder också på den där sense of wonder känslan som jag så ofta eftersträvar. Lägg sedan till bra skådisar som är übercoola så har man en fullpoängare. Att sedan syskonen Wachowski lånat friskt från både religion, filosofi, ett avsnitt av The Twilight zone samt serien The Invisibles och rört ihop ingredienserna till en egen soppa må va hänt. Det spelar ingen roll då resultatet blir så lyckat. Min enda invändning är att det kom två uppföljare som förtar lite av den första filmens glans.

Hur trovärdig är då konspirationen i The Matrix? Min första reaktion är naturligtvis att skratta åt det hela som stollerier men döm om min förvåning då forskare börjat undersöka saken och anser att det finns tecken på att vi möjligtvis kanske lever i en datasimulation. Frågan blir då är vi programmerade att upptäcka att vi lever i en simulering eller?The-Invisibles-Vol-2-Cover-vertigo-comics-11188958-995-1534

Om man är sugen på fler konspirationer rekommenderar jag Gunnar Walls bok som stundtals är sansad även om han svävar ut ibland. Den har jag skrivit om här.

Om man däremot känner för att verkligen kasta sig ut i konspirationernas värld rekommenderas Grant Morrisons serie The Invisibles. Här finns allt för den som törstar efter diverse sammansvärjningar, rymdvarelser, övervakning, hemliga organisationer, Area 51 och en himla massa mer och man ser verkligen varifrån syskonen Wachowski ”lånat” ett och annat till sin film.

Regi: Andy o Lana Wachowski

Betyg: 10/10

Vad andra filmspanare har att säga om konspirationer går att läsa nedan. Klicka på länkarna.

filmspanarna-bred

The Velvet cafe

Jojjenito

Mackans film

The Nerd bird

Har du inte sett den?

Fredrik on film

Rörliga bilder och tryckta ord

Fripp

Fiffi

FLMR

Absurd cinema

 

8 thoughts on “Filmspanarna: Konspirationer

  1. Du må tro att jag gick runt och funderade på just tillvaron efter att ha sett Matrix!
    Tänk om allt det man upplever FAKTISKT bara är en illusion!? Scary….. 😉

  2. Mycket bra val, vi kompletterade varandra utmärkt i det här temat 🙂 Alltså, är inte tanken på att vi lever i en datorsimulation egentligen bara en variant av den klassiska ”gåtan” om det är så att vi lever i en guds dröm?

    Men visst blev man helt tagen av The Matrix när den kom — snygg, spännande och lite intellektuellt utmanande. Jag skulle nog också vara benägen att sätta toppbetyg.

    • Matrix verkar nyskapande vid en första anblick men den paketerade om en del idéer på ett snyggt och till synes originellt snyggt men ibland köper man utseendet och inte innehållet 😉

      • Fast man får väl ändå ge den cred för att en del av idéerna som är ompaketerade faktiskt går ända bak till Platon och grabbarna. Många orkar ju inte ens gräva så länge.

  3. Jag såg The Matrix precis som du helt oförberedd och blev likaså blown away. Maximal filmupplevelse och just det man är ute efter. Jag ger givetvis filmen toppbetyget.

    Det filosofiska innehållet är superintressant. Idén att vi bara upplever verkligheten runt oss inne i hjärnan eller liknande är gammal men likväl spännande. Mr Anderssons liknelse av människan som ett virus på Jorden tycker jag också var mycket uppfriskande!

    ”Sovjets finansiering av den västerländska fredsrörelsen” fastställt? Intressant. Kan du dela med av någon länk eller annat?

    PS, sanningen om vår värd är väl att han tar ut för mycket i hyra! 😉

    • Man saknar lite den tid då man kunde snubbla över filmer och bli helt överraskad. Klart att det går än i dag men då måste man nästan lägga sig i ”radioskugga”.
      Jag får erkänna att några helt klara belägg för fredsrörelsen finansiering har jag inte men det finns en del intressanta utredningar som visar att att det är väldigt mycket rök – och väldigt mycket övervakning.
      http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/54/8b6f3499.pdf
      Jag kanske skulle valt ett bättre exempel på s.k avslöjade konspirationer.

Kommentera

