Stephen King: The Eyes of the Dragon

10611Kung Roland gifter sig med den godhjärtade Sasha och får två söner. Den ene pojken Peter växer upp till en högst duglig kronprins. Den som inte är så förtjust i detta scenario är kungens rådgivare Randall Flagg. Flagg smider onda planer och har en helt annan tronarvinge i sikte nämligen Peters bror Thomas som iofs är godhjärtat men lite enfaldig samt lider av att växa upp i skuggan av sin perfekte bror. Frågan är nu hur väl Flagg lyckas med att dupera Thomas och hur han ska bli av med Kung Roland och Peter.

The Eyes of the Dragon är Stephen Kings försök att skriva en saga och han lyckas väl sisådär. Jag hade bara läst boken en gång tidigare och vad jag mindes så gillade jag historien – då. Vid en omläsning blev jag inte lika imponerad.

Det är inga större fel på berättelsen som rymmer en vedervärdig skurk, sinistra planer och en rymning som kan jämföras med Andy Dufrense i The Shawshank redemption när det gäller tålamod. Boken är förhållandevis kort men trots detta blir berättelsen emellanåt lite seg och tradig. King försöker verkligen att få berättelsen att kännas som en saga. Tilltalet är direkt till läsaren som att vi satt och lyssnade på berättelsen vid en öppen eld, även sagans repetitiva form har författaren änvänt sig av. Problemet är att King i sin iver att spela sagofarbror överberättar allt, han är helt enkelt för detaljerad. För vissa personers handling ska kunna förstås berättas det i detalj om vad som sker och ska ske. Då det inte rör sig om kvantfysik förstår man som läsare vad som kommer ske innan King ens kommit halvvägs i sina långrandiga beskrivningar. När jag läser The Eyes of the Dragon får jag hela tiden känslan av ”ja ja men kom till saken någon gång”.

Trots dessa invändningar är inte boken helt ointressant. Det är en bra story författaren kokat ihop och jag gillar att King vågat sig på att skriva något annorlunda. Något som hans läsarkrets inte uppskattade  som kommentar till att folk blev irriterade av att författaren prövade på något annat än sina skräck/thriller böcker skrev han boken Misery. Den dyker upp på bloggen i sinom tid. Flagg är för övrigt en återkommande skurk i Kings böcker b.la dyker han upp i The Stand och vad jag förstått spelar han en stor roll i The Dark tower sviten. Jag kan ana att de som läst de sistnämnda böckerna kanske uppskattar The Eyes of the dragon en anings mer än vad jag gör.

 

 

2 thoughts on “Stephen King: The Eyes of the Dragon

  1. Likt dig var det ett tag sedan jag läste drakögonen sist men jag minns också att jag då gillade Kings första försök till fantasy, det blev liksom en rätt bra mix mellan hans egen stil och mer traditionell high fantasy. och så är ju Flagg en bra figur.

Kommentera

