7500 (2014 Japan/USA)

7500-movieRegissören bakom dagens film heter Takashi Shimizu han har b.la Ju-on (The Grudge) i sitt C:V och med tanke på hur bra den filmen var så kanske förväntningarna på dagens film blev i högsta laget. 7500  utspelar sig på ett flygplan där märkliga saker sker. Till en början verkar det vara en rutinflygning men så dör en av passagerarna. Efter dödsfallet börjar märkliga saker ske på planet och fenomenen växer i styrka. Kan de möjligtvis ha ett samband med den döde?

7500 startar lite som en film i katastrofgenren. Man presenterar en handfull av passagerna och besättningen för tittarna. När regissören/manusförfattaren gått varvet runt sker dödsfallet och sedan rullar berättelsen på. Upplägget har jag inget emot här är problemet att jag bryr mig inte ett dyft om hur det går för de trista passagerarna.

Filmen är lite mellanmjölksaktig. Det blir aldrig riktigt spännande och berättelsen lunkar på och blir lite av och till ganska tråkig. Jag kommer på mig själv att jag sitter och väntar på att filmen ta slut vilket inte är ett gott betyg. Filmen är egentligen inte dålig utan helt enkelt bara väldigt blek och ointressant. Jag anar att det ryms en bra, spännande och tight historia här någonstans men den schabblas bort  på vägen. Vem som ska lastas vet jag inte men det kanske är en kombination av halvdana skådisar och eventuellt tjafs mellan regissören och filmens producenter? Hur som helst trist blev det i vart fall. 7500 känns som ett för långt men påkostat avsnitt av tv-serien X-files .

Regi: Takashi Shimizu

Betyg: 3/10

2 thoughts on “7500 (2014 Japan/USA)

Kommentera

