The Babadook (2014 Australien)

hämtaÄnkan Amelia har aldrig riktigt kommit över sin makes död i samband födelsen av deras första barn. Hennes livspussel är svårt att få ihop och ungen är rent ut sagt för djävlig. Detta är dock bara en vindpust mot vad som sker efter att mamman en kväll läser en bok som ungen hittat, Mr Babadook. Det är inte direkt en pedagogisk godnattsaga och resultatet blir att ungen blir än jävligare. Sonen vägrar sova och mamman blir mer och mer utsliten det verkar också som att boken har frammanat något ont som försöker komma in i den lilla familjens värld.

Jag ser säkerligen alldeles för mycket skräckfilm men det är sällan jag blir rädd, ja kanske lite under titten ibland men nästan aldrig efteråt. The Babadook har dock fått mig lite tveksam till att gå upp ur sängen och trippa den (under nattetid) till synes lååååånga korridoren som leder fram till badrummet. Jag väntar mig att när som helst få höra en skrovlig röst som väser fram ordet babadook någonstans därute i mörkret. Det är en effektiv skräckfilm som har en helt suverän skådis i rollen som den ensamstående mamman Amelia. Hon heter Essie Davis och jag har bara sett henne tidigare i det australienska ångestdramat The Slap. En skådis att hålla ögonen på. Ungen är som sagt en pina och jag hade gladligen kastat kräket till björnarna på zoo trots detta saboterar inte ungens närvaro filmen. En anledning är att sonen ska vara jobbig för att storyn ska funka, ni förstår varför när ni ser filmen. Än en bra skräckis från Australien vilket kanske inte är så konstigt, med tanke på alla räliga djur som har sin hemvist i det landet måste invånarna vara vana vid att bokstavligen ha skräcken som granne.

Regi: Jennifer Kent

Betyg: 7/10 (en mycket stark sådan)

6 thoughts on “The Babadook (2014 Australien)

  1. Detta är nog en av de bättre engelskspråkiga skräckisarna jag sett på länge. Inte fylld med ”jump scares”, utan den lyckas istället bygga upp en mycket obehaglig stämning som, som du skriver, stannar kvar lång efteråt.
    Har läst vissa kommentarer kring filmen där man klagar på bristen av just jump scares och på dåliga specialeffekter, men dessa åsikter får mig bara att sucka över en generation som växt upp med Paranormal Activity och liknande filmer.
    The Babadook visar på riktig hantverksskicklighet. Och Davis är lysande i huvudrollen. Hon bär hela filmen.

    • Jo den fyller väl sin funktion. Just jump scares är jag så otroligt less på – åtminstone de som inte leder till något mer än att man ska hoppa till – typ en katt i skafferiet. Avskyr också oskicket med att man brassar på för fullt för att man ska hoppa till pga av högt ljud. The Babadook levererar mer än väl.

Kommentera

