The Big Lebowski (1998 USA)

big-lebowski-posterThe Dude är en något udda fågel. Han påminner mest om en övervintrad hippie och glider mest runt i livet i bekväma kläder eller om det passar för dagen morgonrock. Han spelar bowling och verkar inte göra så mycket mer, jag blev nog mest fundersam över vad han fick sina pengar från. En kväll blir han överfallen i sitt hem av några råbarkade typer som vill att The Dude ska betala sin frus skulder. Problemet är bara att han inte har någon fru. Indrivarna har förväxlat The Dude med en miljonär som han delar efternamn med, Lebowski. När dennes fru blir kidnappad anlitar miljonären på oklara grunder The Dude för att sköta överlämnandet av lösensumman och cirkusen är igång.

Jag hade bara sett The Big Lebowski en gång tidigare och mindes att den var helt ok vid en omtitt visade sig att filmen var mer än ok. Bröderna Coen har här kokat ihop en film som på pappret liknar de hårdkokta deckarna med Hammer eller Marlowe. Det är en klassik deckarstory men utförande går i det absurdas tecken. Inte en enda person i filmen verkar vara normal möjligtvis The Dudes bowlingpartner Donny men så fort han försöker säga något tystas han ned av de andra. Det här är en film där sans och vett bokstavligen tystas ned och vansinnet får råda. The Dude är iofs relativt vettig men han bryr sig inte liksom vad som händer runt omkring honom. Trots att han står i berättelsens centrum agerar han åskådare och låter händelserna komma till honom. Även detta sker mer eller mindre bokstavligt då han genom att sitta hemma får ständiga och ovälkomna besök vilket gör att han mot alla odds löser fallet i sinom tid. Den ständiga paraden av märkliga personer är underhållande och huvudrollskaraktären The Dude är en trevlig bekantskap. Filmen har en speciell humor som kanske inte alla uppskattar men jag satt i alla fall och log från början till slut. Definitivt en av Coens bättre filmer.

Regi:Ethan & Joel  Coen

Betyg: 9/10

15 thoughts on “The Big Lebowski (1998 USA)

  1. Mmm, såg själv om den nyligen och håller med dig. Den var inte mer än ok första gången jag såg den för länge sen, men nu tyckte jag den helt klart var mer än så. Nu gav jag den bara en stark trea, men den kan växa vid omtitt. Kanske att den är lite för ”out there” för min smak, dock är den ändå skön att titta på och det är inte en film man minns allt från så det funkar för omtitt.

    Så här skrev jag om filmen.

  2. En stor favorit! Det enda som inte riktigt funkade för min del var den där spejsade knarkscenen, annars finns det inte mycket att anmärka på.

  3. Oh yeah. Jag gillar Lebowski mycket. En av Coens bästa. Det är väl den bästa ”komedin”, om man nu ska genrebestämma deras filmer.

    • Troligtvis den bästa men det var ett tag sedan jag såg Arizona junior, Ladykillers & Den där filmen med Clooney och Pitt men vad jag minns av dessa sitter troligen The Dude i orubbat bo

      • Jag såg Ladykillers nyligen och den är låååångt bakom Lebowski kan jag säga. Dålig buskis. Arizona Junior kan jag inte påstå att jag har sett även om jag nog gjorde det för 20 år sen. Intolerable Cruelty gillade jag faktiskt (inte många som gör det) men The Dude regerar. 🙂

      • Nu var det ett tag sedan jag såg de tre filmerna du nämnde de första två minns jag att jag gillade I.C inte så mycket. Burn before reading var väl också ganska rolig om jag inte missminner mig?

Kommentera

