Steinar Bragi: Höglandet

H-glandetTvå par har bestämt sig för att ta en tur på det isländska höglandet. Oturligt nog så kör de vilse i mörkret och krockar med ett hus. I huset bor det ett äldre par som motvilligt släpper de in de strandsatta turisterna. Stämningen blir allt mer tryckt bland de fyra speciellt då de har konflikter sinsemellan och snart flyter gammalt groll upp till ytan. Det värsta är att man är helt avskurna från omvärlden. Bilen har totalhavererat, mobilerna har ingen täckning och alla försök till att lämna platsen misslyckas av olika skäl. Det äldre paret verkar vara rädda för någonting och antyder att något hemskt kommer att ske. Vad berättar de inte och de numera ofrivilliga turisterna blir alltmer desperata och börjar vända sig mot varandra.

Märklig bok det här. Direkt efter att jag läst sista sidan var jag inte överdrivet förtjust men den här djupt obehagliga berättelsen växte efter en tid och jag har numera ändrat min ståndpunkt. Höglandet är en suggestiv och i sina stunder spännande rysare. Det som gjorde att jag ogillade boken först var att man inte får någon som helst lösning på historien. Som läsare lämnas jag ensam med mina egna spekulationer om vad som egentligen händer. Bragi strösslar i och för sig sin berättelse med ledtrådar om vad det hela rör sig om men å andra sida pekar ledtrådarna åt olika håll. Är man en person som vill ha en kristallklar upplösning och få allt förklarat för sig är nog inte Höglandet att rekommendera. När min inledande irritation lagt sig och jag fått tid att smälta berättelsen växte historien och trots att det var ett tag sedan jag läste boken funderar jag av och till på den.

Det är tre komponenter som gör detta till en bra bok. Det första är de fyra huvudrollsinnehavarna som inte är några sympatiska personer. Männen är börsklippare och har inte rent mjöl i påsen deras flickvänner är relativt framgångsrika yrkeskvinnor som valt att blunda för sina mäns moraliska snedsteg då dessa gjort kvinnornas liv mer materiellt bekväma. Bragi tecknar upp en bild av fyra ganska ynkliga och trasiga människor som redan innan den misslyckade semestern vacklar på sammanbrottets kant m.a.o intressanta karaktärer att lära känna.

Det andra skälet är bokens olycksbådande och täta stämning. Det kröp i kroppen när jag läste den. Det tredje skälet är just mysteriet om vad som egentligen sker och händer. Det kittlar min fantasi och jag är redan sugen på att läsa om Höglandet (när jag nu skulle få tid till det) för att se om jag hittar nya tolkningar och infallsvinklar i berättelsen. En extra bonus är att Bragi bjuder på ett par rysliga isländska spökhistorier som är instoppade i berättelsen bara de gör Höglandet till en läsvärd bok.

2 thoughts on “Steinar Bragi: Höglandet

  1. Åhå, du har också försökt dig på en isländsk thriller 🙂 Du verkar dock ha haft bättre lycka än jag hade med Skeppet.

Kommentera

