The Berlin file (2013 Sydkorea)

The_Berlin_FileEn halvtimme in i filmen fattar jag nada. Det är CIA, Nordkoreaner, Sydkoreaner, Mossad och arabiska terrorister. Alla skjuter hejvilt till både höger och vänster och vem som är hjälte eller skurk har jag inte en susning om. Hade jag sett filmen ensam skulle chansen varit stor att jag bytt film men nu föll det sig som så att jag såg filmen tillsammans med Mats och Action-Lunkan och de gillade vad de såg (även om de inte heller fattade vad det hela rörde sig om). Efter en stund börjar dock en story urskönja sig som rör spioneri och dubbelspel i den högre skolan. Folk förråder varandra och byter lojaliteter i jakten på en datafil som tydligen ska innehålla Kim John-ils (eller var det Sungs?) pengatransaktioner. I centrum har vi två agenter från vardera Koreorna och de ska nog vara filmens hjältar vad jag förstår.

Vid det här laget har ni insett att jag fann The Berlin file en anings rörig, åtminstone till en början men den tog sig och blev till slut en knappt godkänd film. En stor anledning till mitt godkännande var en mycket fin shoot-out i finalen. Tillaggas bör att filmen inte innehöll den där slapstick humorn som plötsligt kan dyka upp i filmer från Sydkorea vilket var positivt däremot fanns det en hel del dialog och skådisar som gjorde att tankarna vandrade till Mats Helge Olsson men man kan inte få allt här i världen.

Regi: Seung-wan Ryoo

Betyg: 4/10

Kommentera

