Best of veckans låt

Som bekant har veckans låt gått i graven (åtminstone för en tid framåt) men som ett litet utdraget adjö listar jag här mina favoritvideos som ploppat upp under åren på bloggen. Kriteriet var att både låten och videon skulle vara bra. Det var många favoriter som fick stryka på foten men här kommer de musikvideor som jag uppskattat mest, utan inbördes ordning bör påpekas.

OK Go gör alltid innovativa videos i många fall är filmsnutten bättre än låten men här kombineras en stark låt med en som vanligt underhållande liten film.

Om man ibland är lite sorgsen och eländig och känner hur mörkret sänker sig över ens sinne är detta botemedlet. En glad melodi som kombineras med bilder på dansande människor i en somrig miljö. Solsken för själ och hjärta.

Jag skrattar var gång jag ser den här videon. Aspackade män som tror de är guds gåva till kvinnorna, en osannolikt humoristisk kombination. Tjejernas ansiktsuttryck är obetalbara. En av många bra låtar av Jamie T.

En vidieo behöver inte vara speciellt påkostad för att vara bra. Ibland räcker det med en cool kille som dansar för sig själv.

Lite av en klassiker. Precis som ovanstående film simpel men bra. Humöret blir på topp när man hör och ser denna lilla trudelutt.

Snygga svartvita bilder på kändisar som mimar till Johnnny Cashs dödsångest  – visst prettovarningen är hög men videon och sången biter sig fast.

Var gång jag ser och hör den här låten av Pet shop boys vandrar mina tankar en fest som hölls i en herrgård för många herrans år sedan. Det var den sista gången den relativt stora bekantskapskrets jag en gång hade var samlad. Att det blev sista gången kan möjligtvis bero på att  festen urartade till något som bäst kan beskrivas som filmen Project X men det är en annan historia. Hur som helst så svider alltid till lite i hjärtat var gång jag hör den här låten och än mer när jag ser den i kombination med videon.

Inte så mycket att orda om här. Klassik video av en klassisk grupp som vanligtvis gör lite småtrista musikfilmer men här visar de var skåpet ska stå.

Svenssonversionen av Being boring videon? Även här  känner jag igen mig i både video och text. En sång som väcker bitterljuva känslor.

Bonus: Naturligtvis kan jag inte lämna temat utan att skicka med en sista videohälsning. Uttrycket ”så dåligt att det blir bra” är månne uttjatat men här gäller det fullt ut. När jag såg den första gången satt jag bara och gapade och sedan såg jag den igen och igen och…..Underbar 80-tals känsla som visar vad detta famösa decennium verkligen gick för. Artisten har vad jag vet endast släppt en skiva som beskrivs som ”Up beat, strong tempo, clean lyrics, positive message, songs about love and feeling needed” jag erkänner villigt att jag får mersmak.

 

8 thoughts on “Best of veckans låt

  1. Jaaa, ibland vill man ju bara gå på stranden och hålla sin älskade i handen 😉 Tack för en härlig sammanställning, den stora nyupptäckten får väl vara Erlend i det här sammanhanget.

Kommentera

