Jag ska inte dö ensam (2008 Argentina)

nomoriresolacov2Jag ska inte dö ensam är en ganska ordinär film inom rape & revenge genren. Fyra tjejer kör bil på den argentinska landsbygden, kidnappas av tre jägare som våldför sig på kvinnorna och sedan är det dags för hämnden och min reptilhjärna har fått sitt. Det var två små saker som stack ut i den här filmen om man bortser från filmens budget på 6000 $ (går det överhuvudtaget att göra en film för den summan idag?). För det första var filmen ovanligt känslokall. De medverkande kändes som objekt och man lärde liksom inte riktigt känna karaktärerna. Detta gjorde att filmen nästan fick något dokumentärt över sig. Om detta var bra eller dåligt kan jag inte bestämma mig för men filmen kändes i alla fall annorlunda i sitt utförande.

Skådespelerskan Andrea Duartes ögon: Det korta ögonblick när hon utkräver sin hämnd är det som verkligen gör den här filmen minnesvärd. Ögonen utstrålar så mycket hat och vansinne att illusionen att det är en spelfilm jag ser på suddas ut. Dessa korta sekunder gör att den här filmen inte kommer att glömmas bort i första taget. I övrigt är det en sisådär film som nog kanske inte riktigt är värd att slösas tid på om man inte är överdrivet förtjust i genren.

Regi: Adrián García Bogliano

Betyg: 4/10

2 thoughts on “Jag ska inte dö ensam (2008 Argentina)

  1. Verkar vara en ”Crash & Grab” film, med andra ord en man ser och glömmer ganska fort. Inget som direkt lockar, men kul med en för mig okänd titel trots allt.

    • Det är alltid lite roligt att se film från länder man inte är så van vid till vardags speciellt om de har en handling som verkar spännande. Tror detta var den tredje filmen jag sett från Argentina.

Kommentera

