Nyårskrönika: 2014

Most-Anticipated-Movies-2014

Det blir ingen best of 2014 lista i år då jag anser att jag behöver se avsevärt fler filmer från året som gått innan jag kan skrapa ihop en lista på tio sevärda filmer. Istället blir det en liten nyårskrönika över 2014.

2014 känns än så länge som ett mellanår i filmvärlden men det beror nog mycket på vad man valt att se. På bio föredrar jag att se historier av det mer bombastiska slaget vilket gör att de lite smalare och stillsammare (åtminstone på ytan) filmerna får vänta. Biobesöken har varit få detta år. En anledning kan vara att jag inte är så värst intresserad av att betala för att se en film tillsammans med massa folk som förväxlat biosalongen med sitt vardagsrum- en annan anledning är nog att det har inte varit så värst många filmer som lockat mig till biografen. Av de filmer jag sett på bio har nog Captain America: The Winter soldier och Edge of tomorrow varit de mest nöjsamma. De största besvikelserna var nog Godzilla och Pompeii ( kvalitén på den sistnämnda filmen kunde jag nog ha räknat ut med röven men hoppet är som bekant det sista som lämnar en människa ).

pompeii_2014_movie

2015 ser emellertid ut att bli ett bioår utan dess like med Mad Max, Jurassic world, Age of Ultron, Spectre och en himla massa andra godsaker men nu gäller det att mina förväntningar sänks ett par hack så jag slipper sitta och muttra med knutna nävar i biomörkret.

Mad-Max--Fury-Road-First-Look-Comic-Con-Trailer-still-6

Filmer från året jag sett hemma har varit bättre men när jag ser tillbaka har det blivit rejält med skräckfilm en genre jag har svårt att motstå. The Babadook, Honeymoon och Among the living för att nämna några bra skräckisar som passerat i revy under året.

among-the-living-02

Det är alldeles för tidigt för att utnämna årets bästa film 2014 men den sämsta är det inga problem med att utse. Skitfilmen Sabotage är svår att slå. De bästa filmerna jag sett under året är lite äldre filmer. Både Still Life, Den Stora skönheten och Locke gjordes 2013 och Paraplyerna i Cherbourg kom redan 1964, den filmen fick årets enda tia (det brukar bli en eller två tior om året på bloggen). De slutsatser man kan dra av detta är att jag egentligen ser på fel filmer. Det är oftast de mer stillsamma filmerna av dramakaraktär jag finner bättre men mot mitt sunda förnuft sitter jag och glor på filmer som i bästa fall är medelmåttiga. Märkligt och tendensen verkar hålla i sig. Jag kommer inte heller att kunna släppa de där riktigt usla filmerna i framtiden. Slugs, The Room och Aerobicide har trots allt förgyllt mitt kulturella liv under det gångna året.

rueducine.com-Catherine-Deneuve-les-parapluies-de-Cherbourg

Lite kort om böcker, tv och serier och musik.

Mitt hem svämmar över av böcker som jag vill men aldrig kommer att hinna läsa, det är ett lyxproblem och motsatsen skulle vara värre. Några nya stjärnskott på författarhimlen har inte dykt upp under året men jag harvar vidare med min omläsning av Kings böcker. Under närmaste tiden kommer Pet sematary och Revival att dyka upp på bloggen tillsammans med Ajivides senaste bok Himmelstrad. King har två böcker i pipelinen under 2015 (en novellsamling samt uppföljaren till Mr Mercedes) Även Neil Gaiman kommer med en novellsamling under våren, Joe Hill har en ny bok på gång och Barkers uppföljare till The Hellbound heart  kommer äntligen efter en lång väntan så brist på läsning är det inte.

Revival-Cover_01

Tv ser jag inte speciellt mycket på men Fargo, House of cards och Big Bang theory var det jag uppskattat mest under året. True detective var bra men inte så bra som många ville göra gällande.

Musik lyssnar jag alltmer sporadiskt på och 2014 ledde inte till några nya stora upptäckter en låt här eller där men inget som skakade om mitt musikhjärta. Det kanske har med åldern att göra men det blir mest gammal skåpmat. De enda nya skivorna jag lyssnat intensivt på under året är: Kents Tigerdrottningen, Nicki Minajs The Pink print och Iggy Azaleas The New classic mer upphetsande än så blir det tyvärr inte. Min största förhoppning för 2015 är att att New order kanske släpper en platta under året nu när de skaffat sig ett skivkontrakt.

Till sist har vi serierna där puttrar det på i samma takt som med böckerna. 2014 avslutades Kick-Ass på ett tillfredsställande vis. Jag väntar fortfarande på att senaste Sandman berättelsen ska avslutas och vart Millars fina Jupiter’s Legacy har tagit vägen vete gudarna, senaste numret kom i januari 2014. Jag började även att läsa The Walking dead under året och med lite tur kommer den tredje samlingen ut under 2015. Jag har även så smått börjat samla på Hellboy och en rapport om den serien kommer förr men troligare senare här på bloggen.

bydbd

Vad som händer på bloggen under 2015 vet jag inte men musikal och skräckfilmsveckan kommer åter och jag och Sofia kommer bli lite extra finkulturella under vårvintern. Jag har en och annan ide men än så länge är det bara idéer.

2015-anti

Avslutningsvis vill jag tacka alla läsare som troget återvänder det det här lilla hörnet på internet vecka efter vecka. Jag vill även tacka alla bloggkollegor för underhållande läsning och intressanta tips på filmer och böcker. Extra roligt har varit att jag fått träffat flera nya filmspanare IRL detta år på både biobesök och ölprovningar. Hur som helst ett riktigt GOTT NYTT 2015 till er alla.

Filmitch

12 thoughts on “Nyårskrönika: 2014

  1. Gott Nytt År på dig!

    Jag vill se Still Life då (åtminstone) både du och Fiffi gillade den mycket. Tack för påminnelsen 🙂

    Imorgon dyker min sammanfattning upp över vad jag sett under 2014 (gammalt och nytt, bästa och det sämsta).

    • Hoppas du får ett bra nyår Noir 🙂
      Ska bli spännande och se över dina favoriter.
      Hoppas du gillar Still life då vad jag minns att mina två andra filmer inte föll dig i smaken så värst mycket.

  2. Gott nytt år på dig, min finkulturelle kollega 🙂

    Och bok-2015 ser ju minst lika lovande ut som film-2015…

    Hahaha — vilken _underbart_ pajjig bild från Pompeii du hade hittat. Bra avslutning på året! 😀

    • Tack själv – börjar öva på att dricka te med lillfingret utsträckt samt borstar av stärkkragen 😉
      Jo många böcker blir det…….
      Den bilden sammanfattar nog Pompeiis kvalitet som film 😦

  3. Gott Nytt År till dig från mig! Det känns som att 2015 kommer bli ett jättebra år i alla fall om man ser till kommande blockbustertitlar (och då kan man även räkna upp antalet biobesök för din del ;))
    Vi ses igen nästa år 🙂

    • Tack Fiffi
      Jo det ser avsevärt ljusare ut på biofronten 2015.
      Skulle tro att mitt första besök blir Big hero 6 ska bli kul och se vad Disney gjort med Marvels serie.

  4. God fortsättning på nya året! Trevliga karameller att avnjuta i texten.
    Passar också på att tacka för otaliga tips under året! Vi verkar båda ha en sjuk dragning till halvtaskiga rysligheter på film…! Men nån måste göra det jobbet också! 🙂

Kommentera

