The Trip to Italy (2014 Storbr)

11178401_800Uppenbarligen uppskattade tidningen The Observer Coogan och Brydons artiklar om sin kulinariska resa i The Lake district och vill att paret ska göra än en resa men nu i Italien. Då Coogan har lite ledigt (senare kryper det fram att hans tv-serie blivit nedlagd) är tillfället väl valt för en tur på den italienska landsbygden i en mini cooper. Det blir som vanligt diskussioner om oviktiga ting t.ex vilken skådis som är den bäste Bond, om man kan gilla Alanis Morissette trots att man inte är en neurotisk tonårstjej, hur ska Alanis uttalas, varför Tom Hardy och Christian Bale talade så obegripligt i senaste Batman filmen och vilken kroppsdel man skulle äta på olika kändisar. Det enda man egentligen inte diskuterar ingående är det man har betalt att tala om – maten.

The Trip såg jag som tv-serie här skippade jag serien och hoppade direkt på filmen. Det har både sina för och nackdelar. Coogan och Brydon är roande skådisar men kanske inte jätteroliga komiker. Jag uppskattar deras tjafsande, småsinthet, verbala smånyp och diskussioner men i längden kan det bli lite för mycket. Precis när jag börjar känna mig lite rastlös så slutar filmen så den är perfekt avvägd i längd. Tv-serien kanske passar nog bäst om man inte ser den i ett svep.

Det jag gillar är att skådisarna spelar sig själva så filmen får en dokumentär känsla och jag sitter och undrar över hur mycket av deras riktiga personligheter som visar sig och vad som är fiktion. Jag hoppas verkligen att det är fiktionen som dominerar då de två framställer sig själva som småsinta, pinsamma och i det närmaste outhärdliga att umgås med. Coogan är den otrevligare av de två, han traskar genom livet och känner sig aldrig riktigt nöjd och missunnar andra (speciellt Brydon) framgång. Brydon å andra sidan kan inte föra en normal konversation utan har ett sjukligt behov av att utföra imitationer på kändisar när han talar. Det hade varit en rolig partyhöjare en eller två gånger – men konstant ? Jag hade strypt karln. Underbara miljöer, missunnsamma medelålders män, roande samtal och visuella rätter gör The Trip to Italy till en mycket trevlig film av lägga lite tid på.

Regi: Michael Winterbottom

Betyg: 7/10

Kommentera

