Stephen King: Pet sematary

StephenKingPetSemataryFamiljen Creed (Louis, Rachel och barnen Ellie och Gage samt katten Church) flyttar från Chicago till den lilla staden Ludlow i delstaten Maine. En bidragande orsak till flytten är nog inte bara att Louis fått arbete som läkare på det det lokala colleget. Han tycker att det är skönt att slippa Rachels föräldrar då hennes far bäst kan beskrivas som svärfadern från helvetet. Bakom huset leder en stig in i skogen och en höstdag visar Creeds granne Jud vart den bär. Barnen i området har i många decennier begravt sina döda djur i skogen vilket har resulterat i en djurkyrkogård. Platsen har en högst negativ effekt på Rachel som är paniskt rädd för döden. Ellie blir orolig för sin katt Church och börjar ställa frågor om döden till Rachels förtret. Så en dag är olyckan framme och Church blir överkörd av en bil. Louis är ensam hemma då den övriga familjen besöker morföräldrarna i Chicago. Innan han hinner berätta den tråkiga nyheten för sin familj får han besök av Jud som ber honom att följa honom in i skogen då han ska visa Louis något. Djupare in i skogen finns det en annan begravningsplats som härstammar från Micmacfolket som tidigare bodde i området och den har vissa egenskaper.

Det är snart tjugo år sedan jag läste den här boken av King och jag har nog förträngt vilken vidrig och oförsonlig bok det var. Det kan också vara som så att när jag läste den sist var jag en tonåring, Nu är jag vuxen med egna barn och kan lättare sätta mig in i de svåra val som Louis ställs inför. King är/var inte så förtjust i boken då den är alldeles för svartsynt men han övertalades turligt nog av sin fru att publicera den. Om nu detta stämmer vet jag inte. Det kan också vara ett trick för att sälja in berättelsen – ”boken som är så hemsk att tom King blev skrämd”. Det antagandet är inte otänkbart men Pet sematary är ovanligt mörk och deprimerande i jämförelse med författarens övriga böcker. Det finns inget hopp om försoning, inga lyckliga slut bara elände och död.  Det är en ”ont i magen bok”  och jag älskar den!

Man kan inte anklaga Pet sematary för att vara en rapp berättelse.  King tar ordentligt med tid på sig för att skissa upp familjen Creeds undergång. Bit för bit bygger han upp sin historia till den hemska finalen. Pet sematary är en av Kings rysligaste och otrevligaste böcker. Den har en aura av hopplöshet över sig redan från starten.

Min enda invändning, eller jag är nog lite mer vankelmodig i min åsikt här, är att King ger Micmac gravplatsen en kraft som kan påverka människor. Därmed ger han människorna en chans att skylla på en övernaturlig kraft som styr deras öde vilket ställer personerna i en något ljusare dager då de inte är helt ansvariga för sina handlingar och man begriper som läsare att de var chanslösa redan från starten. Samtidigt hade King då varit tvungen att skippa ett par partier i boken som hör till de rysligaste i berättelsen som sagt jag är obeslutsam om jag gillar det eller inte.

Pet sematary hör till det bästa författaren skrivit och efter läsningen petade faktiskt boken ned The Shining till en tredje plats. Frågan är nu om Christine kan hålla ställningarna? Något som framtiden får utvisa.

 

4 thoughts on “Stephen King: Pet sematary

  1. Härligt att den höll! Jag hade hunnit glömma bort ett par av de mer övernaturliga dragen och vet väl inte riktigt om de är bokens starkare delar. Men hans beskrivning av relationerna är forftarande rent guld och den är otvetydigt fullkomligt oförsonlig.

    • SPOILERVARNING

      Jag hade helt glömt bort de dödas ”siar”förmåga något jag fann vara otroligt obehagligt då deras ord liksom kröp under skinnet.
      ”Skogspromenaderna” var också en otrevlig historia men det är nog mina egna nojor som spelar in där.

Kommentera

