The Secret life of Walter Mitty (2013 USA)

tumblr_n6lakq17gc1qcjj74o1_1280Det här var en söt liten film om Walter Mitty som arbetar på tidningen Life. Mitty lever ett torftigt liv och fördriver tiden med att dagdrömma samt att tråna efter Cheryl som precis börjat på tidningen. Han vågar sig dock inte på att ta steget och bjuda ut henne. Då tidningen ska lägga ned pappersupplagan vill man att sista numret ska var något alldeles extra. Walter som ansvarar över negativen på Life upptäcker att negativet till omslaget saknas och han måste jaga rätt på fotografen till den saknade bilden.

Vad jag förstår är detta en nyinspelning på en gammal film med Danny Kaye i huvudrollen. Den filmen har jag inte sett men dagens rulle var en angenäm bagatell och jag blir lite småsugen att se originalet.Det blir aldrig spännande, speciellt roligt (förutom Adam Scott) eller medryckande. Däremot är det en hel del vackra vyer då Mitty får resa jorden runt i jakten på negativet. Det enda som störde mig lite var just Mittys dagdrömmar som många gånger blev för bullriga. De passade inte riktigt in i filmens tempo och känsla utan störde min filmupplevelse. Varför man valde att plöja ned 90 miljoner dollar i den här filmen begriper jag inte. Det är en trevlig bagatell som jag uppskattade men 90 miljoner?

Regi: Ben Stiller

Betyg: 6/10

 

2 thoughts on “The Secret life of Walter Mitty (2013 USA)

  1. Mja, det kanske blir skillnad om man inte precis har sett originalet (vilket jag förstås var dum nog att göra)? Eller också gillar jag bara Kaye bättre än Stiller. Remaken är snygg men så mycket mer gjorde den inte för min del. Har filmen precis kommit ut på någon streamingtjänst? Iom att Henke också nyss verkar ha sett den…

    https://bilderord.wordpress.com/2014/02/07/the-secret-life-of-walter-mitty-1947/
    https://bilderord.wordpress.com/2014/02/08/the-secret-life-of-walter-mitty-2013/

  2. Kaye eller Stiller? Det är frågan. Jag är nog varken eller båda är ok. Men har inte Stiller en något aplik gångstil? Åtminstone i filmens sista scen hade han något primatlikt över sig. Läste lite kvickt och filmer verkar skilja sig åt en hel del i innehåll. Streamingtjänst? Jo det kan man väl säga…….

Kommentera

