John Ajvide Lindqvist: Himmelstrand

himmelstrand-ajvide_lindqvist_john-27044043-386054041-frntlAjvides senaste roman är en suggestiv och lite märklig upplevelse Fyra husvagnar med sammanlagt tio campare samt en hund och en katt finner sig förflyttade till en märklig plats. Den lilla gruppen har hamnat på ett fält som verkar vara ändlöst, ovanför sig har de en blå himmel men någon sol står inte att finna och radioapparaterna spelar bara gamla låtar signerade Peter Himmelstrand.  Efter att den första chocken lagt sig försöker nu det lilla sällskapet att reda ut vart de är och vad som hänt. Dessa undersökningar leder till två obehagliga slutsatser: Camparna är inte helt ensamma i denna märkliga värld och och något verkar vara på väg att hända.

Himmelstand är en bok som inte levererar några klara svar, de får läsarna själva ana sig till eller försöka fundera ut på egen hand. Ju längre berättelsen skrider desto märkligare blir den. Dottern ogillade detta grepp jag var desto mer positiv och funderar än lite av och till på boken och hur berättelsen hänger samman. Nu en månad senare efter att ha läst Himmelstrand tror jag att jag till viss mån anar vad som skett med de olycksaliga camparna men helt säker är jag inte. Det kan kanske tom vara så enkelt att det inte är meningen att man ska begripa allt?

Berättelsen startar på en gång med att camparna vaknar upp på denna oförklarliga plats. Allteftersom får läsaren lära känna huvudpersonerna då berättelsen växlar perspektiv mellan de olika huvudpersonerna. Det gör att berättelsen hela tiden rör sig framåt både i den yttre och inre handlingen. Jag är intresserad av att lära känna dessa människor mer, en del trevliga andra direkt obehagliga. En extra bonus är att vi läsare även får ta del av hundens tankar om denna märkliga plats en roligt och samtidigt rysligt grepp av Ajvide. Hunden anar att något olycksbådande kommer att ske långt innan människorna inser det men av naturliga skäl kan den inte förmedla sina farhågor.

Vad jag förstått är Himmelstrand första delen av tre löst (?) sammanhållna berättelser och jag spänd på ”fortsättningen” vad nu det kan bli. Boken passar säkerligen en del andra kan nog bli irriterade och känna sig snuvade på upplösningen. Personligen gillar jag boken och fann det vara en fantasifull berättelse som samtidigt bjöd på en hel del intressanta bekantskaper i det knappa dussinet människor och en hund. Ajvides bästa bok är det inte (det är Tjärven) men klart läsvärd är den.

6 thoughts on “John Ajvide Lindqvist: Himmelstrand

  1. Lustigt. Du kör som DN, med betyg på filmer men inte på böcker. Finkultur och fulkultur?😉

    Fasiken, jag har tappat litet när det gäller Ajvide. Den senaste jag läste var nog Lilla stjärna.

    • jag kan förstå att det kan uppfattas som så men det beror på två helt olika saker:
      Jag anser inte att jag har samma bredd på böcker som på film. Mao min kompentens saknas lite när det gäller böcker.
      Jag skriven inte på långa vägar om alla böcker jag läser, jag skriver (nästan) bara om böcker jag gillar. Om en bok är dålig är det sällan jag ens läser ut den.
      Jag betygsätter f.ö inte heller serier av den anledningen att jag bara skriver om de jag tycker bäst om.
      Jag har nu bara Lilla stjärna samt Hanteringen…. kavar att läsa av Ajvide.

    • Har bara läst Människohamn samt Låt den rätte komma in förutom de jag nämnt Himmelstrand hamnar mellan de två böckerna dvs lite bättre än Människohamn men inte rikigt lika bra som Låt den rätte….

Kommentera

