2005 års bästa filmer

Top-20-Hits-of-2005

Svaret på vilka de bästa filmerna var för tio år sedan kommer nedan.

Reefer-Madness-The-Movie-Musical-reefer-madness-7439034-853-480

10. Reefer madness:  En härlig musikal som visar vilket elände marijuanabruk kan leda till speciellt, i kombination med jazzmusik.  Bra skådisar, musik och koreografi även Jesus är med på ett hörn vilket ska ses som en bonus.

thesquidandthewhale10

9. The Squid and the whale : Tragikomisk historia om en dysfunktionell familj. Jeff Daniels är mycket bra som den egocentriske familjefadern.

112

8. Noroi: Härlig rysare från Japan. Lite klurig och snårig i handlingen vilket inte hör till vanligheterna i denna genre. Riktigt ryslig i sina stunder.

tristram-shandy-2005-swesub-dvdrip-xvid-ac3-crillekex00266212-09-36

7. Tristram shandy En film om en filminspelning, vanligtvis en genre jag inte är så värst förtjust i men när huvudrollerna görs av radarparet Brydon & Coogan blir resultatet alldeles förträffligt.

brokeback-mountain-2

6 Brokeback mountain En vacker och sorglig kärlekshistoria signerad Ang Lee. Stillsam på ytan men inombords stormar känslorna hos karaktärerna. Ledger och Gyllenhaal är suveräna och jag känner en stor saknad efter Ledger som troligen kunnat bli en av vår tids största skådisar.

the-constant-gardener-2005--00

5 The Constant garderner En vacker och sorglig kärleksthriller. Många bra skådisar med Fiennes och Weizs i täten.

descent2

4. The Descent  Fler rysligheter men nu under jord. En grupp tjejer går vilse under en nöjes(?)tur i några grottor. Klaustrofobisk och gastkramande är bara förnamnet.

BatmanBegins_IconicShot

3 Batman begins. Jag anser att detta är den bästa av Nolans tre filmer om The Caped crusader. Mycket beroende på att filmen har en vettig spellängd och känns mindre spretig än de efterföljande filmerna. Det var en riktig wow-upplevelse första gången jag såg den.

Grizzly-Man

2 Grizzly man I Herzogs dokumentär får vi stifta bekantskap med galningen Timothy Treadwell som gick från entusiastisk björnkramare till björnföda. En fascinerande film.

fhd005HST_Jay_Hernandez_011

1 Hostel Våldsporr, kvinnoförnedring, dussinrysare säger en del men det håller jag verkligen inte med om. Hostel hör till en av de mest spännande filmupplevelserna jag haft och filmen hyser ett större djup än många andra filmer inom genren.

Bubblare: History of violence, Serenity, Wolf creek, Me and you and everyone we know.

Det var de bästa filmerna 2005, ett år med få kandidater till listan men de som valdes ut ställde till med problem då många kändes likvärdiga. Constant garderner eller Brokeback mountain vilken är bäst? Skulle jag verkligen lämna Wolf creek utanför listan? Många svåra problem under listmakeriets gång. Jag anar att om jag skulle se om alla filmerna i ett svep skulle den här listan få uppleva en hel del rockader. Vad övriga listsugna filmspanare kommit fram till kan ni se nedan.

The Nerdbird

FLMR

Fiffi

Spel & film

Fripp

Movies noir

Rörliga bilder & tryckta ord

Jojjenito

16 thoughts on “2005 års bästa filmer

  1. Attans, borde nog ha haft med Reefer som bubblare iaf. Annars är väl Brokeback enda överlappet vad jag kan se? Så jag borde ta mig i kragen och se Hostel mao?

  2. Bara ett överlapp i läderlappen, annars många intressanta filmer som jag helt klart blir intresserad av att se. Men ingen V för Vendetta för dig?

  3. Tack Filmitch för en helt annorlunda lista med många överraskningar 🙂

    10. Reefer Madness – Aldrig hört talas om, musikaler lockar tyvärr inte.
    9. The Squid and the Whale – Javisst, ganska given på listan. 4
    8. Noroi – Kände inte till, men tackar för tipset! Asiatisk skräck vet man aldrig var man har.
    7. Tristram Shandy – Kände inte till, men har nyligen sett The Trip och The Trip to Italy (texter imorgon söndag) så denna kanske inte är så tokig.
    6. Brokeback Mountain – Finstämnd film även om det inte var någon favorit. Kanske dags för omtitt? +3
    5. The Constant Gardener – Hade ganska höga förväntningar på den, lite besviken men måste se om. 3 till +3
    4. The Descent – Nära min lista (bubblare) och funkar fint även vid omtitt(ar). -4
    3. Batman Begins – Kul att du också gillar denna den första mest. Blir sugen att se om när jag ser din bild. 4
    2. Grizzly Man – Ja, med på min lista och en stark dokumentär man sent glömmer. 4
    1. Hostel – Wow, vilken överraskning (för mig). Hade inte väntat mig denna som etta. Minns att jag inte blev särskilt nöjd med den, men kanske får omvärdera/se om någon gång. 2

    Noroi ska jag lägga på minnet, sen nämner du andra filmer jag blir sugen på att se om.

    • Synd det där att du inte gillar musikaler du missar många fina stunder.
      Noroi rekommenderas
      Gillade du The Trip borde du gilla T.S samma humor och känsla men mindre mat.
      Jag är svar för romantiska filmer så de brukar nästla sig in på listorna.
      4 – 2 här är vi överrens.
      Hostel är en film som aldrig släppt sitt grepp om sedan jag såg den för första gången.
      tack för matig kommentar.

  4. Åh hur kunde jag missa att The Descent kom 2005?! Såg den på en buss nånstans i Asien. Fyfan va läskig… Tänker på den då och då, så fort jag befinner mig ens i närheten av en grotta dyker bilderna på DOM DÄR upp. Cool film, skotsk och med en massa brudar i samtliga roller – en mkt ovanlig kombo! Får peta in som bubblare genast…

    Instämmer på Squid and the Whale, Batman Begins och Brokeback Mountain (och Heath). Grizzly Man hade jag som bubblare. Och tack för tips på 10 och 7.

  5. Ojdå mannen. Bara ett enda överlappande filmval. Lite överraskande, men tyder nog mer på att vi sett olika filmer från året…

    10. aldrig hört om förr
    9. Yes, bra film det där
    8. Aldrig hört om förr och inte riktigt min genre (japansk skräck med små svarthåriga flickor…) LOL
    7. Inte sett men haft koll på den. Får bli att ta och se den någon gång.
    6. Inte sett.
    5. Sett och tyckte att den sög rejält. Andra halvan gräslig. Gillar ju annars RW.
    4. Gillar’n. Blev riktigt överraskad,positivt. Bubblare 4-/5
    3. Gillade den men inte nu längre. Pompös och pajjig på samma gång.
    2. Älskade denna men har svårt att ranka ”vanliga” dokumentärer över ”riktiga” filmer.
    1. inte sett. Förstår ärligt talat inte lockelsen med denna typ. Såg stora delar av tvåan på tv. Blodigt men vad mer? Det var väl tvåan som eventuellt var kvinnoförnedrande antar jag? I ettan är det väl dudes som råkar illa ut?

    • Tror nog mer på att vi har olika smak än att ha sett olika filmer Det var ovanligt spretiga listor detta år.

      10 + 7 är bra filmer att se nu när det är mörkt och grått.

      Vet att skräck inte riktigt är din favoritgenre men nummer fyra på min lista visar att det finns undantag.

      6+5 jag är svag för romantiska filmer så är det bara. Synd på The Constant garderner. Brokeback kanske något för decennier.

      Såg om Batman nyligen och gillade fortfarande filmen

      Grizzly man känns i sina stunder som en spelfilm men jag förstår vad du menar.

      Det var en del moment i Hostel som en del kritiker menade var kvinnoförnedrande men de såg filmen slarvigt och missade ett par viktiga nyckelscener. Blodig men samtidigt fruktansvärt spännande och rymmer ett djup och finess som är lite ovanligt i filmer av detta slag. Nummer två den du sett är dålig.
      Kommer det en sammanställning? Alltid en höjdpunkt 🙂

  6. Vi är HELT eniga om Batman Begins! Skönt!
    Och trevligt att Squid and the Whale föll i smaken också. Den har nåt!

    Har annars inte sett Hostel. Den har aldrig lockat mig, men nu är ni ju ett par som höjer den i anseende…kanske man borde glo? 😉

Kommentera

