The Housemaid (2010 Sydkorea)

61713En ung tjej, Eun-yi,  börjar arbeta hos ett svinrikt par som hushållerska/barnflicka. Efter en tid inleder mannen i familjen en affär med Eun-yi och så småningom blir hon gravid. När frun i huset kommer till insikt vad som pågår börjar hon tillsammans med sin mor smida en djävulsk plan .

Efter en något förvirrande inledning arbetar den här filmen sakta upp farten. Den börjar som ett drama med får mer drag av en thriller allt eftersom historien utvecklas. Det är en intressant historia där maktkampen mellan den unga hushållerskan och hennes arbetsgivare stundtals är riktigt spännande på ett stillsamt vis. Jag har inte en susning om hur det kommer att gå och filmen ger inga som helst hintar om vad som ska ske vilket höjer spänningen. De tre kvinnorna som har huvudrollerna är suveräna, speciellt mamman är underbart djävulsk i sina försök att skydda sin dotters familj mot en oäkting.

The Housemaid hade fått ett högre betyg om det inte hade varit för WTF-slutet. Swooosch det gick helt ovanför mitt huvud men jag misstänker att det rör sig om kulturella skillnader och min egen okunskap eller så ville regissören avsluta filmen lika knepigt som han började den. Men trots detta en klart sevärd film med bra skådespelarprestationer.

Regi: Sang-soo Im

Betyg: 7/10

4 thoughts on “The Housemaid (2010 Sydkorea)

  1. Denna har varit på min radar sen den kom, men inte blivit av att jag tagit tag i den. Vet att det är en remake/nyversion på en koreansk film från 1960 (med samma koreanska titel – Hanyo).

    Tack för påminnelsen!

Kommentera

