Searching for the Wrong-eyed Jesus (2003 USA)

wrongeyed2White trash har alltid intresserat mig men inte pga att jag vill gotta mig i eländiga existenser utan mer därför att det är intressant att få träffa/läsa/se om människor som man kanske inte alltid stöter på till vardags. Jag blir fascinerad och undrar lite hur deras liv ter sig, vad tänker man på, vad gör man om dagarna, vilka glädjeämnen har man?  Jojjenito tipsade mig om dokumentären Searching for the Wrong-eyed Jesus och det tackar jag för.

Dokumentären består i att man reser runt i den amerikanska södern, främst Louisiana, och samtalar med en massa människor. Det är gruvarbetare, servitriser, kyrkobesökare, pensionärer i en strid ström som alla har en historia att berätta, ofta men inte alltid är det historier som rör elände, våld och död. Av och till spelas det otroligt bra musik som passar väl ihop med dokumentärens miljö och stämning. Hur äkta dokumentären är kan diskuteras. Många gånger får jag en känsla av att situationer och personer är iscensatta men å andra sidan vilken dokumentär är helt sann? Det som var mest påtagligt i filmen var religionens ständiga närvaro. Vart man än vänder sig finns Jesus. Talar inte de intervjuade om Gud & Jesus finns det vägskyltar, statyetter eller väggbonader som påminner om religionens inflytande.

I stort sett alla människor man möter i filmen lever ett liv jag inte skulle vilja ta del av men trots personliga tragedier, urblekta tatueringar, tandlösa underkäkar verkar människorna vara tillfreds med tillvaron och sina liv. Kan det bero på deras djupa tro? Är religionen det som gör att de orkar leva vidare och hoppas på en bättre morgondag då de blint förlitar sig på Gud? Jag vet inte. Samtidigt kan man ställa sig frågan om deras djupa religiositet är till hjälp eller hinder i deras liv. Om den inte fanns skulle de då ta tag i sina liv, jobba för en utbildning och försöka förbättra sin livssituation eller skulle de helt enkelt ge upp om de inte hade sin tro på Jesus som tröst? Frågor man kan fundera på. Vad man än kommer fram till var Searching for the wrong-eyed Jesus en underbar och positiv (på ett något bakvänt vis) filmupplevelse som jag rekommenderar varmt och än ett stort tack till Jojjenito för tipset.

Regi: Andrew Douglas

Betyg:9/10

4 thoughts on “Searching for the Wrong-eyed Jesus (2003 USA)

  1. Aha, kul att du sett den till slut. Kommer inte ihåg när jag tipsade om den, men det har jag tydligen gjort. 😉 Men om man ”gillar” (läs: är fascinerad av) white trash så är den ju ett måste. Tack för ping. 🙂

    Även jag gjorde samma notering om iscensättningen, och att det inte störde mig.

    ”JEEEESUS-A!”

Kommentera

