Big hero 6 (2014 USA)

Big-Hero-6-posterDå Disney köpte upp Marvelförlaget häromåret fick man tillgång till alla deras superhjältar och filmen (eller ska man kanske säga klassikern då alla Disneyfilmer automatiskt blir klassiker åtminstone om man ska tro Disney) Big Hero 6 är baserad på en av många superhjältegrupper inom Marvels universum. Storyn utspelar sig i den fiktiva staden San Fransokyo, det hörs på namnet vad det rör sig om för stad. Huvudpersonen Hiro Hamada är ett ungt geni som tillsammans med sin storebror bor hos sin faster. Hiro är lite av en slarver och strosar genom livet utan mål. Hans bror som arbetar som uppfinnare uppmuntarar honom att söka till dennes skola där man arbetar med det senaste inom robotforskningen. Hiro snor ihop en makalös uppfinning men i samband med visningen av denna stjäls uppfinningen och Hiro drabbas av en personlig tragedi. För att ställa saker och ting till rätta bildar nu Hiro och några forskare superhjältegruppen Big Hero 6.

För en gångs skull satt jag inte och nickade till när jag såg filmen, något jag alltid gör när jag ser tecknat eller naturdokumentärer. Fråga mig inte varför då jag verkligen gillar båda genrerna. En förklaring till avsaknaden av sömn den här gången kan bero på att Big hero 6 är en bullrig film. Det är fart och fläkt och som vanligt när det handlar om animerat talar ingen utan alla SKRIKER fram sina repliker.  Big hero 6 är inte en extraordinär filmupplevelse (trots att det är en klassiker) men det är bra underhållning från början till slut. Baymax, Hiros personliga robot, var en härlig bekantskap. Han/den påmnner mycket om Totoro, snäll, rund och mysig och bara Baymaxs medverkan i filmen gör filmen Big hero 6 sevärd i övrigt är det ”buisness as usual” med en hel del läckra actionscener.

Regi:Don Hall och Chris Williams

Betyg: 6/10

6 thoughts on “Big hero 6 (2014 USA)

  1. Det var det kanske men jag tänkte faktiskt inte på bullrigheter/oljuden i filmen förrän jag läste din text – DÅ föll polletten ner. Det var därför jag var så trött i huvudet efteråt 😉

  2. Håller med, Baymax var en skön karaktär (någon trailer/teaser jag sett på TV efter att ha sett filmen gjorde mig dock högst osäker på om jag hade sett filmen om jag sett den innan jag såg filmen).

    Big Hero 6 må inte vara den bästa animerade filmen jag sett, men det är en av de bättre av de jag sett på senare tid.

    • Teasern är inte med i filmen – Disney gjorde liknande med Frost dvs den roligaste scenen är inte med i filmen snacka om falsk marknadsföring 😦
      BH6 var en av de bättre Disney filmerna på länge men har sett bättre animationer från andra studios. Gillade t.ex både Röjar Ralf och Guardians bättre.

Kommentera

