The Hobbit: The Battle of the five armies (2014 USA/Nya Zeeland)

hho8ZnXDen sista och avslutade delen i Peter Jacksons trilogi om Bilbo är en fartfylld historia. Draken Smaug attackerar Sjöstad, alvkungen Tharnduil anländer med en arme då han vill ta del av Ensamma bergets skatter, folket i Sjöstad vill ha den belöning som utlovades i förra filmen och Thorin har blivit halvgalen då han drabbats av drakskattens förbannelse. Problemen slutar inte där då två orcharméer marscherar mot Ensamma berget och Gandalf har upptäckt att Sauron har fortfarande har hälsan. Puh!

Jag kan snabbt konstatera att filmen åtminstone inte är tråkig men den är absolut inte bra. En anledning kan vara att Jackson möjligtvis har tröttnat på Midgård, något man talade om på Har du inte sett den. Oavsett om Jackson tröttnat eller inte är det främsta skälet till filmens misslyckande att Peter Jackson inte är en bra regissör något jag skrivit om här. Det jag skev då gäller i högsta grad nu efter att ha sett filmen. Jackson saknar all form av fingertoppskänsla och filmen utvecklar sig till enda lång parad med lösnäsor, halvtaskig cgi samt alldeles för utdragna fighter. Det är också illa att man ansträngt sig alltför mycket att länka ihop de två trilogierna. Det görs slarvigt och känns bara ansträngt.

Visst jag somnade inte och blev inte förbannad. Jag blev nog bara mest bara lite beklämd speciellt med tanke på att det här var allt man lyckades åstadkomma trots en fasligt massa pengar. Filmen ger en känsla av att vara ett hafsverk och Jackson bör verkligen ta en paus från att regissera, en förmåga han helt har tappat. Det hade varit spännande att se om filmerna om Bilbo blivit bättre med Del Toro i regissörsstolen då han var inkopplad på projektet till en början. Å andra sidan var hans senaste film sämre än dagens film så det var kanske tur trots allt att Jackson stod för det åtminstone uthärdliga magplaskandet.

Regi: Peter Jacksson

Betyg: 4/10

8 thoughts on “The Hobbit: The Battle of the five armies (2014 USA/Nya Zeeland)

  1. Japp, de mer eller mindre krystade försöken att koppla ihop trilogierna blev inte alls bra — skapade tyvärr en massa frågor istället. Däremot håller jag inte med om att Pacific Rim skulle vara sämre än den här. Då har jag iofs inte sett den sedan jag blev glatt överraskad på bio.

  2. Se där, jag som tyckte ”battle of…” var bäst i trilogin och riktigt sevärd. Men jag har aldrig fattat vad Magneto gör där och varför han inte använder sina krafter på riktigt.

Kommentera

