Kingsman: The Secret service (2014 Storbr)

kingsmanKingsman verkar vid första anblicken vara en exklusiv herrekipering men i butikens bakre rum döljer sig en hemlig organisation som arbetar för världsfreden. När en av deras agenter dör under ett uppdrag ska man rekrytera en ny agent. En urvalsprocess sätter igång där den unge Gary ‘Eggsy’ Unwin sticker ut då han till skillnad från sina kurskamrater inte har sin bakgrund i brittiska överklassen utan hör nog mest hemma i socialgrupp tre. Något som gör att hans eventuella uppdragsgivare är tveksamma till den unge mannen. Under tiden som Eggsy utbildar sig undersöker hans mentor Harry mysteriet med att en massa prominenta personer runt om i världen går upp i rök utan att någon verkar bry sig nämnvärt. Spåren pekar mot mångmiljardären Valentine

Kingsman är baserad på serien med samma namn av Mark Milliar. Millar ligger även bakom serierna Kick-Ass och Wanted vilket märks när man ser den här filmen. Det är våldsamt, uppsluppet, fullt med one-liners och krystade skämt som dock oftast funkar på den vita duken. Filmen kan nog bäst beskrivas som en Kick-Ass i tweed med en rejäl dry martini (shaken not stirred).

Det här var som att dra tillbaka klockan trettio år och se en Bondfilm med Roger Moore fast med bättre effekter och skådespelare och en något mindre kåt agent i huvudrollen. Kingsman är inte en stor film men väl en underhållande film. Vill man slå hål på ett par timmar i vintermörkret passar den ypperligt. Filmen blir aldrig spännande men å andra sidan aldrig tråkig. Jag skrockade till en par gånger i biomörkret men erkänner att jag fick söka i dunklet ett par gånger efter skämkudden (speciellt i filmens final) men som sagt på det hela fin förströelse om man gillar 007 på speed. En del hävdar att det är en parodi på Bondfilmerna men jag tyckte nog att filmen i sig självt var en upphottad Bondkopia med massa gagets (skottsäkra paraplyer, giftpennor och annat som hör till en agents vardagsarsenal) och henchmen med fysiska defekter. I filmens final blir det lite väl mycket skjutande för min smak men filmen följer här Bondfilmer som The Spy who loved me och Moonraker i spåren. Ett extra plus för alla härliga brittiska skådisar i små och stora roller enda minuset i rollbesättningen är väl Samuel .L. Jackson som var tröttsam.

Regi Matthew Vaughn

Betyg: 7/10

5 thoughts on “Kingsman: The Secret service (2014 Storbr)

  1. Har inte direkt varit sugen på denna efter att jag såg trailern när jag var nere i Prag. De borde ha gjort det hela utan en massa humor. Men jag kanske kollar in den så småningom. Misstänker att regissören (Matthew Vaughn) i framtiden kommer regissera en Bond-film…

    • Jag fann att det funkade med humorn (oftast) hur mycket humor det är i originalet vet jag inte då jag inte läst serien – än. Millar brukar vara mer allvarsam Kick-Ass var t.ex avsevärt mer mörkare som serie än som film.

  2. Oj, det var ändå ett oväntat högt betyg. Sammy var helt klart trist och en ganska oinspirerad skurk. Plus att man undrade lite över det myckna skjutandet — Eggsy verkade ha anmärkningsvärt lite problem med att börja skjuta ihjäl folk även om de nu var henchmen

    • Kan hålla med om att det verkade räcka för Eggsy att ta på sig en Kingsman kostyn för att alla moraliska skrupler skulle försvinna 😉 men nu var det kanske inte en sådan film som man ska syna alltför noga i kanterna. Jag stod och vägde mellan 6 eller 7 men då jag var så grinig med G.G friade jag hellre. Jag förstår att du sett filmen? Ett inlägg att vänta snart?

Kommentera

