Tre biografier

En god vän sa en gång till mig att biografier och memoarer börjar man läsa först när man blir äldre. Jag vet inte om det stämmer men då jag snart blir ett halvt sekel kommer här tre läsvärda biografier.

9789151848495_200Anthony Everett: Augustus

Augustus var Roms förste kejsare och genom Everett får man lära känna honom bättre. Det är inte några omvälvande uppgifter som framkommer, man får helt enkelt en större inblick om livet och framförallt maktspelet i Romarriket årtiondena kring år 0. En och annan föreställning jag tidigare haft kommer dock på skam t.ex betydelsen av slaget vid Actium (inte så betydelsefullt), men till det största är det en rak berättelse om Augustus från födelse till död utan några större krusiduller. Ett problem när man skriver om en person där mycket källmaterial saknas är att författaren får ägna sig åt kvalificerade gissningar vilket Everett också påpekar att han gör. Jag har dock uppfattningen att författaren inte svävar ut alltför mycket utan håller sig inom rimlighetens gränser. Något jag gillade med boken var att Everett förklarar romerska seder och bruk så att jag som läsare lättare kan begripa och sätta Augustus intentioner och handlande i ett sammanhang. Augustus är en klart läsvärd bok, det bör tilläggas att det kommit ut en ny bok på svenska om kejsaren skriven av Goldsworthy. Det skulle vara intressant att läsa den i ett jämförande syfte.

9789151842806_200Simon Sebag Montifiore: Stalin: De röde tsaren och hans hov

Om man inte blir avskräckt av boken tjocklek, besvärliga ryska namn och författarens oskick att starta mitt i handlingen blir man rikligt belönad. Det som slår mig efter att ha läst boken om Stalin är i vilket vansinne människor levde under flera decennier. Hur man klarade livhanken med förståndet i behåll är för mig en gåta. Om det inte vore som så att det är verkliga människor som dödats, torterats och förtryckts skulle boken nästan kunnat klassificerats som en mycket svart komedi då allt är så sanslöst allt från KGB chefer som vill ta en titt i en reaktor till Stalins mobbning av Chrusjtjov. Stundtals tvekar jag om det jag läser är sant. Det är en intressant bok som kanske hade mått bra av att vara lite kortare då Montifiore tappar lite i fart under den sista tredjedelen men läsvärd? Absolut!

adolf-hitlerBengt Lijegren: Hitler

Inte en bok till om Adolf Hitler kanske någon tänker men Lijegrens bok om en av världens mest kända och omskriva personer skiljer sig mycket åt jämfört med andra böcker jag läst om Hitler. Vanligt är att man i böcker om nazism och Hitler ängsligt skriver om vilka fruktansvärda människor det rör sig om. Hitlers beteende fördöms och inget nytt presenteras. Liljegren gör något helt annat han försöker förstå människan Hitler. Hur var han som person, vilka drivkrafter hade han, hur resonerade han, hur var privatpersonen Hitler?  Författaren tecknar upp ett intressant porträtt av en människa som stundtals är riktigt rolig, har en torr humor och är tokig i sötsaker. Det här var precis vad jag ville ha. Jag känner redan till Hitlers gärningar och är ganska mätt på att läsa om nazismens brott. Det här personporträttet klär av myten Hitler och resultatet blir riktigt rysligt då man inser att Hitler inte var ett monster utan en människa som låg bakom monstruösa handlingar. Förhållandevis tunn och välskriven bok som rekommenderas varmt.

Vad blir då sammanfattningen av dessa böcker? Alla är klart läsvärda men Liljegrens bok är nog den jag gillade bäst. Har jag lärt mig något nytt? Min bild av Augustus har inte ändrats nämnvärt det är kanske en bok som uppskattas bäst om man är intresserad av det romerska riket och vill få fler detaljer till livs. Min bild av Stalin har förändrats då jag efter att ha läst Montifiores bok insett att karln var en ond sadist vare sig mer eller mindre. Att Stalin hade mycket blod på sina händer visste jag redan men att han i det närmaste var sinnessjuk (åtminstone med efter västerländska mått som går efter demokrati som en måttstock hur ett samhälle ska styras) var en ny insikt. Hitler har däremot blivit mer mänsklig men  som ett resultat av detta än mer obehaglig som människa när man inser att han inte är unik utan att det mer handlar om fel person på fel plats vid fel tidpunkt.

2 thoughts on “Tre biografier

  1. Hitler-boken låter klart läsvärd — tack för tipset! Och jag måste säga att jag är ohyggligt imponerad över att du inte bara kände till, utan också hade en åsikt om betydelsen av, slaget vid Actium 🙂

    • Boken om Hitler är otroligt bra och välskriven asch där kom de där förväntningarna igen 😉
      Sjöslaget vid Actium känner väl alla till 😉 Kanske avslöjade jag mitt eget nörderi för antiken där utan att tänka på det närmare……

Kommentera

