Nightcrawler (2014 USA)

3xbX1N9Lou Bloom är en mångsysslare och verkar inte bry sig speciellt mycket över hur han tjänar sina pengar. En sen natt stöter han på ett kamerateam som filmar en olycka. Lou inser att det finns pengar att tjäna genom att filma nyheter och sälja banden till de lokala nyhetsredaktionerna. Han lär sig också att ju smaskigare bilder desto mer betalt får man då kampen om tittarna är stenhård. Då Lou bäst kan beskrivas som en psykopat vars strävan är att bli rik och berömd  är han som klippt och skuren för jobbet då han är beredd att bokstavligen går över lik för att få sina bilder.

Det finns mycket att gilla med den här filmen. Fotot och stämningen av ett nattligt L.A har inte varit snyggare sen jag såg Manns Collateral. Jag får en drömsk känsla av staden och dess väsen när jag ser filmen en känsla jag inte upplevt sedan …..Collateral. Jake Gyllenhaal är su-ve-rän som psykopaten Lou. Jag får backa ända till 2007 och Chigurh i No country for old men för att hiita en rollfigur som väckt ett sådant obehag hos mig. Lou är inte galen men han saknar helt samvete och ser bara till sin egen vinning samtidigt som han är äckligt inställsam och artig när det passar hans mål.

Slutligen får filmen mig att filosofera över oss människor. En person som Lou skulle inte ha den framgång han har om inte vi konsumenter gottade oss i nyheter av det här slaget. Man skulle kunna säga att vi får de nyheter vi förtjänar. Det finns mer att säga i kring detta ämne men då jag nyligen hade en filmitch filosoferar orkar jag inte pladdra på denna gång. Däremot kan jag rekommendera Micael Dahléns bok Monster där författaren behandlar vår samhälles fascination om våld. Välskrivet och tänkvärt. Filmen Nightcrawler är väl värd att se och att vare sig  Gyllenhaal eller filmen inte är nominerad i de stora klasserna är för mig mycket förvånande.

Regi: Dan Gilroy

Betyg: 9/10

8 thoughts on “Nightcrawler (2014 USA)

  1. Det är ju tyvärr så med Oscarsgalan och liknande att de sällan belönar thrillers (som denna), sci-fi (som Interstellar) eller komedier. Det ska helst vara BOATS för att få sina nomineringar.

    Håller med om det du skriver. En favorit från 2014 och Jake Gyllenhaal går från klarhet till klarhet. Såg om filmen och den håller minst lika bra vid omtitt. Tät, spännande, rolig och träffsäker.

    Nightcrawler är minst en fyra, Jake en femma.

    • Ja det stämmer nog om man ser på Oscarsnomineringarna är de ofstast överlag lite småtrista – sällan det är utmanande filmer. Lite som motsatsen till litteraturpriset 😉
      2014 börjar så smått visa sig vara ett bra år – det är jag som oftast är sen på bollen när det rör sig om dramafilmer.

  2. Blev också positivt överraskad, trots alla lovord. Håller inte med om Collateral eftersom jag inte var så förtjust i den, däremot om likheterna med Anton. Den där lite livlösa blickenn. Men jag tycker fortfarande att filmens bästa scen tillhör Rene!

Kommentera

