Paddington (2014 Storbr)

paddington_movieFrån mörkaste Peru anländer björnen Paddington till London. Han har tvingats lämna sitt hem och hans faster har skickat honom till den stora staden för där tar alla emot besökare med öppna armar – tror hon. Nu är det inte riktigt så men till slut tar familjen Brown motvilligt hand om den talande och något klumpiga björnen. Tanken är att Paddington ska få stanna hos familjen tills man hittar ett ordentligt hem till björnen men vana filmkonsumenter kan snabbt räkna ut hur det kommer att sluta.

Jag vet inte riktigt varför men den här filmen var som en riktigt stor glädjekaramell som överraskade mig. Jag har läst en del böcker om Paddington som barn men blev aldrig riktigt frälst minns nog att de mest påminde om berättelserna om Nicke nyfiken dvs Paddington ställer till det och familjen Brown rycker ut och ordnar upp allt. Med detta i åtanke tog filmen mig med garden nere och jag blev alldeles betagen av Paddingtons äventyr och klanterier i London t.om så betagen att jag skrattade ett par gånger.

Paddington  är mycket välgjord samt har en fullt kompetent skådespelarensemble t.om barnen Brown. Filmen har en hel del finurliga scenlösningar, ok jag har sett de förut i andra filmer men inte så ofta att de hunnit bli uttjatade. Historien är väl kanske inte den mest originala men det här var en film där alla bitar föll på plats och bildade en större filmupplevelse än vad jag väntat mig. Kort och gott en mycket charmig film.

Regi: Paul King

Betyg: 8/10

Kommentera

