Årets bästa filmer 1985

Year1985

-85 är året som bjuder på både det ena och andra.

Bert-Cooper-785906

10. Year of the dragon: Mickey Rouke pre-plastikmassakering rensar upp i Chinatown. En hel del snygga scener och ensam polis mot hela maffian är oftast en tilltalande story. Sorgligt nog har filmen en hel del rasistiska inslag som gör att den smakar lite illa munnen.

pale-rider-original

9. Pale rider. Clintan rider in i den lilla staden och kör sin vanliga repertoar och även om man sett det tidigare är det effektivt.

Jagged_Edge_1985_m720p_Bluray_AC3_x264_Onessa_co

8. Jagged edge: En rynkfri Jeff Bridges står åtalad för mord och verkar ha oddsen emot sig. Rättegångsdrama som innehåller det mesta man vill ha i genren.

silverado-1985-44-g

7. Silverado. Fart och fläkt i vilda västern med många bra skådisar i små och stora roller. En vad jag kallar rejäl film.

still-of-harrison-ford-in-vittne-till-mord-(1985)-large-picture

6. Witness. Harrison Ford går undercover hos amishfolket för att skydda ett vittne. En stillsam romantisk thriller som växer för var gång jag ser den.

afterhours2

5. After hours. En man försöker ta sig hem efter jobbet och trots att staden är NYC verkar det vara stört omöjligt. Scorese på sitt mest lättsamma humör och det funkar riktigt bra.

x950

4. The Falcon and the snowman. En boats om två unga vänner som bestämmer sig för att bli spioner. En vemodig historia där den sorgsna känslan förstärks av det vackra soundtracket.

ran-13336-hd-wallpapers

3. Ran: Shakespeare nästlar sig in på listan. Tragedin King Lear har i Kurosawas händer blivit ett visuellt praktverk förlagt till feodala Japan. En fest för öga och sinne.

maxresdefault

2. Brazil: Terry Gilliams bästa film. Rolig och underhållande dystopi men skrattet fastnar i halsen innan eftertexterna rullar. Den så vanligtvis golden retrieveraktige Michael Palin har nog aldrig varit obehagligare.

bttf_fire_trails1. Back to the future: Tidsresekomedi med romantiska (och om vi ska vara ärliga lite väl creepy) förvecklingar. Mycket rolig film och roligast är Crispin Glover i rollen som George McFly kanske en av filmhistoriens roligaste karaktärer.

Bubblare: Breakfast Club, Re-Animator, Runaway Train, Mitt liv som hund.

Kvar att se: A Zed & Two Noughts, ”The Quiet Earth, Gå och se, The Purple Rose of Cairo, A Room with a View.

Hedersomnämnande: Commando, Rocky IV och The Last dragon. Tre usla filmer som trots allt är både minnesvärda och sevärda pga sin ambitiösa kackighet.

Brrrr det här var ett svårt år främst pga av att det var ett bra tag sedan jag såg alla filmerna på listan och jag får då gå på minnet istället för aktuella känslor. Det är nog bara ettan och tvåan som sitter säkert resten nog blandas friskt i framtiden Det här väckte mersmak då jag blev sugen på att se om varenda film på tio i topp listan.

Klicka vidare och vilkat filmer som kvalat in på andra bloggares listor.

Spel och film

Fripp

FLMR

Fiffi

Rörliga bilder & tryckta ord

Movies noire

Jojjenito

We could watch movies

14 thoughts on “Årets bästa filmer 1985

  1. Grymt, här har vi samma syn på livet, med BTTF och Brazil i topp, även om jag gärna hade sett Vittne till mord lite längre fram. Håller med om att det var ett svårt år, med många bra filmer.

    • 80-talet är inte ngt favoritdecennium men en och annan film går att skaka fram. Vid ev. omtittningar kan nog plats 4 – 10 flyttas om rejält.

  2. Bra val med Year of the Dragon. En ganska rå film med en duktig Mickey Rourke när han var på toppen av sin karriär.

    Pale Rider gillar jag, men det är inte riktigt en topp tio film för min del.

    Kul att se Jagged Edge på listan. Gillar dessa 80- och 90-tals thrillers. Denna är inte lika bra som t.ex. Fatal Attraction (också med Glenn Close) från 1987, men nästan.

    Aha, Silverado verkar vara en favorit hos många. Jag kan förstå varför. Trevlig västern.

    Ja, även jag har med Witness på min lista. Trevlig thriller med en gedigen Harrison.

    After Hours har jag också med på min lista och det är en skön liten film som lätt glöms bort när man pratar om Scorsese.

    Falken och snömannen såg jag om för ett tag sen och den är bra, men inte topp tio för egen del. På tal om soundtracket så är David Bowie-låten mycket bra. Synd bara att den används så lite.

    Oj, Ran såg jag för ett bra tag sen. Minns den som lite tråkig och lång, men snygg. Inget jag känner mig sugen att återbesöka.

    Brazil är så där crazy som Terry Gilliam gillar det. Föredrar 12 Monkeys av honom som har några liknande element, men denna är inte heller så dum.

    Ohotad etta? Back to the Future är en gedigen etta (tvåa hos mig) och den funkar fortfarande fint så här 30 senare.

    • M.R var så cool innan han tappade greppet plastikopererade sig och köpte små råtthundar.
      Pale rider halkade in lite pga brist på bra kandidater 10 – 8 hänger ganska löst s.a.s
      Ran har jag bara sett en gång men blev då alldeles hänförd omtitt när tiden finns.
      BTTF är nog en film som kommer hålla minst 30 år till.

  3. Vi har 7 överlapp på ett eller annat sätt! Trevligt!
    Och superkudos att du OXÅ tar med de två westernhöjdarna! 🙂 Härliga tider!

    Brazil har jag konstigt nog aldrig förstått mig på…eller tjusats av.

    • Det är alldeles för få västernfilmer tycker jag. jag borde också bättra mig på den fronten då jag sällan blir besviken.
      Ge Brazil en chans till.

    • Brazil, where hearts were entertaining june
      We stood beneath an amber moon
      And softly murmured ”someday soon”
      We kissed and clung together

      Hög tid att se om Fiffi

  4. Alltså, Year of the Dragon… På fredag kommer besked om varför den inte platsade på min lista 😉 Och The Falcon… handlade om alldeles för korkade karaktärer för att jag skulle klara av den filmen. Men stort HI5 på dina topp tre! Kan det bli vi som ser till att Ran kommer med på Henkes UÅBL anno ’85?

  5. Schysste med fyra överlapp. Jag visste väl att vi hade liknande filmsmak!

    Year of the dragon – inte sett
    Pale rider – Hi5, den vill jag se om snart
    Jagged edge – inte sett, aldrig hört om
    Silverado – bubblare
    Witness – Hi5
    After hours – inte sett, känner den knappt, var den med på Jojjes lista?
    The falcon and the snowman – den med en Bowielåt? Aldrig varit sugen på denna BOATS
    Ran – tung film, såg den alldeles för ung
    Brazil – för högt på listan!
    Back to the future – oh, du kör old school!

    • Jagged edge tror kag du skulle gilla – rättegångsfilm.
      After hours är Scorsese så där kan det kanske bli lite grinigt från ditt håll
      Brazil kan aldrig hamna för högt på listor däremot för lågt * host* host*

Kommentera

