Chappie (2015 USA)

photoNär Marcus frågade om jag ville hänga med på bio och se Chappie var jag först lite tveksam. Av någon dunkel anledning hade jag fått för mig att det var en barn/ungdomsfilm om en pojke och hans robot !?!  Marcus lugnade mig och jag följde med (främsta skälet var kanske att han bjöd på bion – så snäll är han). Chappie är regisserad och skriven av Neill Blomkamp som tidigare gjort District 9 (helt ok), Elysium (sisådär). En kvart in i filmen trodde jag att Chappie skulle vara något i stil med Robocop. Pga den ökande brottsligheten i Johannesburg har man satt in robotar i brottsbekämpningen. Försöket blir en succé och brottsligheten sjunker. Forskaren Deon som ligger bakom robotarna är inte nöjd utan forskar vidare i hopp om att kunna skapa artificiell intelligens och en sen natt lyckas han. Hans chef är inte speciellt intresserad av genombrottet då man tjänar bra med pengar på robotpoliserna och beordrar Deon att lägga sin tid på annat. Deon nöjer sig inte beskedet och laddar upp den artificiella intelligensen i en robot som ska skrotas. Oturligt nog kommer ett gäng misslyckade brottslingar över roboten som nu fostras till att bli en gängmedlem.

Jag hade inga som helst förväntningar på filmen men tänkte att lite sf slinker alltid ned och det gjorde Chappie med besked. Jag gillar Blomkamps lite skitiga sf-miljöer. I hans filmer möter man inga glänsande rymdskepp eller slimmade robotar. Det är rostigt, smutsigt och tekniken ser i många fall ut att vara ett hemmabygge. Miljöerna påminner mycket om Bilials serier. Vidare är det skönt med nya miljöer (Sydafrika) och okända men duktiga skådisar. Jag ska dock erkänna att jag hade svårt till en början för skådisarna som porträtterade Chappies kidnappare men de växte rejält under historiens gång.  Filmen är både rolig, sorglig och lite spännande. Detta hade räckt för godkänt men Blomkamp lyckas få mig känna ett sense of wonder (det är då sf är som bäst)  i denna sunkiga vardagsmiljö. Slutet är maffigt men i det lilla slaget. Ett extra plus till roboten Chappie som är otroligt välgjord och en fröjd att skåda i aktion. Chappie är lite av en mix mellan RoboCopTranscendense och Automata skillanden är bara den att Blomkamp förvaltar idéerna i dessa filmer så mycket bättre. En film som är väl värd en titt.

Regi: Neil Blomkamp

Betyg: 8/10

5 thoughts on “Chappie (2015 USA)

  1. Ska helt klart se denna någon gång.

    Håller med om Blommans första filmer, D9 – helt ok, Elysium – en rejäl besvikelse men snygga miljöer.

  2. Såg den igår och kan säga som så att den är sämre än District 9, men bättre än Elysium. Så jag är nöjd då jag inte riktigt visste vad jag skulle förvänta mig. Men efter att ha läst din text och sett ditt betyg kände jag att den var värd en chans.

Kommentera

