John Wick (2014 USA)

PHGyeBP6gM3EJO_1_mDen pensionerade yrkesmördaren John Wick lever ett tillbakadraget liv tillsammans med sin hund. Olyckliga omständigheter gör att hans hund dödas av sonen till en rysk maffiaboss. Wick går bananas och lever för en enda sak: Att hämnas sin hund. Styrkeförhållandena är ganska jämna: Wick mot hela ryska maffian.

Jag vet att det låter korkat med en människa som satsar hela sin exsistens för en byrackas skull och man kan nog tycka att Wick överreagerar en smula, åtminstone tyckte jag det innan jag såg filmen. Det är dock inte så stolligt som det låter, filmen etablerar redan i starten varför hunden betyder så mycket för Wick och jag köper hans hämndodyssé fullt ut. Filmen i sig är en våldsam och blodig historia då Wick går fram som en slåttermaskin och min misstanke är att det inte finns speciellt många personer med rysk ursprung kvar i staden vid filmens slut.

John Wick är en fullt duglig actionfilm, det blir aldrig tråkig och jag gillade också att man byggt upp ett eget samhälle för lönnmördarna. De har sina egna hotell, städfirmor och nattklubbar. Det är ett värld som existerar parallellt med vår. Keanu Reeves som spelar Wick sköter jobbet bra. Visst han är en träbock men om manuset inte kräver mer än ett ansiktsuttryck klarar sig Reeves bra.  Michael Nyqvist som maffialedare är ok men brytningen han lagt sig till med i filmen är riktigt illa och får mig att skrocka några gånger. Filmen har fått mycket låga betyg bland recensenterna något jag ställer mig oförstående till då det är en helt ok actionfilm som duger mer än väl om man är sugen på lite lättsamt pang pang.

Regi: Chad Stahelski, David Leitch

Betyg: 6/10

 

5 thoughts on “John Wick (2014 USA)

  1. Hunden hade kunnat sjunga ”Får man ta husse med sig in i himlen?”. 😉

    Det var nära att jag såg den här i fredags kväll men det blev MasterChef istället (lite mindre action).

    • jag och matlagning brukar bli något av en skräcktragedi så jag undviker dessa matprogram 😉 Action passar bättre.
      Skulle tro att här kommer husse inte till himlen.

Kommentera

