Time lapse (2014 USA)

f33d72481db0bdeb9b39b1c1616a5e8fTidsresor hör till den genre inom sf som jag uppskattar mest. Ända sedan jag som mycket ung såg The Time machine med Rod Taylor i huvudrollen  baserad på H.G Wells klassiker har jag varit fascinerad av konceptet att resa i tiden. Dagen lilla historia rör tidsresor men av ett lite annorlunda slag.

Tre ungdomar arbetar som vaktmästare i ett litet bostadsområde. En av hyresgästernas post har samlats på hög så de kontrollerar hans lägenhet för att se efter så att allt står rätt till. Lägenhetsinnehavaren har gått upp i rök (bokstavligen) och har lämnat efter sig märklig maskin som visar sig kunna ta foton 24 timmar in i framtiden. De tre vännerna  inser snabbt att här finns det pengar att tjäna men efter en tid börjar maskinen producera foton som inte spår en så värst ljus framtid. För att tackla dessa framtida problem blir ungdomarna tvungna att tumma rejält på sin  moral.

Idén som Time lapse presenterar är intressant och gjorde att mitt intresse höll i sig ända till slutet. Trist nog så har filmen två stora problem. Dels haltar logiken rejält på sina ställen och det är ett krav åtminstone jag har när jag ser filmer av detta slag. Berättelsen måste hänga ihop inom sina premisser. Det andra problemet är att jag inte köper karaktärernas personliga utveckling under filmens gång. Man går inte från att vara vaktmästarslacker till kolerisk mördare i ett nafs vilket sker i filmen. Time lapse duger men knappt.

Regi: Bradley King

Betyg: 4/10

2 thoughts on “Time lapse (2014 USA)

  1. Tack för tipset! Såg denna nu och den var helt okej. Som vanligt haltar ju logiken mot slutet, och börjar man tänka för mycket på manuset blir man bara snurrig…!
    Men den var allt lite oviss in till slutet! 🙂

    • Håller med om att man aldrig riktigt vet vart man hamnar i storyn – inte helt oäven men som du säger det gäller att inte tänka för mycket.

Kommentera

