Into the woods (2014 USA)

1414-Into-the-Woods-2014-Movie-Poster-750x1110Det finns två skäl till att se Into the woods: Emily Blunt och Anna Kendrick. Två andra halvdana skäl till att filmen kan vara Lucy Punch medverkan (tyvärr alltför kort) och att man får en insikt i att Oscarsjuryn som nominerade Maryl Streeps insats är helt ute och seglar. Å andra sidan har kanske Oscarsgalan spelat ut sin roll – åtminstone när det rör sig om årets bästa filmer och prestationer.

Det finns desto fler skäl till att inte se Into the woods: Maryl Streep och Johnny Depp är med i rollistan – de känns lika fräscha som mögligt bröd. Filmens Rödluva är oerhört irriterande. Filmen är alldeles för lång och sövande. Hela projektet har en aura av bättre bekostad skolpjäs över sig. Det främsta skälet är dock att Into the woods är en musikal med makalöst dåliga melodier. Inte en enda sång satte sig. Sekunden efter att käften stängts på den skådis som sjungit sitter jag och undrar i mörkret: Hur gick melodin?

Avslutningsvis kanske jag ska nämna att filmen handlar om massa sagofigurer som springer runt i en kulisskog och sjunger melodier som ingen (troligen inte ens kompositören) kommer ihåg. Om ni finner det lockande kom inte sedan och klaga på att ingen varnade er efter ni kastat 100:- i sjön.

Även Fiffi och Movies noir har sett filmen. Se vad de tycker om detta dravel.

Regi: Rob Marshall

Betyg: 3/10

8 thoughts on “Into the woods (2014 USA)

  1. Tjuvstartar du?! 😉 Och jag kommer nog att kasta bort 100:- på den här. Men vis av skadan från Sweeny Todd inser jag nu att jag borde förlyssna lite på musiken för att vänja mig, det brukar går bättre då.

    • Funderade på att ha med filmen nästa vecka men då jag kände att jag ville ge lite konsumentupplysning innan folk går på filmen och förstör sin påsk fick den slinka emellan.
      Kan vara ett bra drag att förlyssna på musiken – det behövs verkligen.

      • Det var ett bra drag! Mycket bra tom… Men jag måste säga att jag ändå hittade mycket annat att gilla med filmen. Rödluvan tyckte jag tex var rätt käck. Såg att Lilla Crawford föga förvånande tidigare spelat Annie 😉 Anna Kendrick tyckte jag däremot var lite plastig, hon såg ut som en docka hela tiden.

      • Käck var ordet för vissa – irriterande för andra. Kul att du gillade filmen och du använde dig uppenbarligen av rätt taktik. Jag ska erkänna att texterna var ganska underhållande – det kan jag ge musiken. Kendrick plastig? What!

  2. Hmm, hade tänkt se den bara för att jag gillar sagoteman men ja, detta verkade ju inte så bra, jag tar en kort titt sen o kollar läget. Men det var detta jag fruktade..

Kommentera

