Årets filmer: 1997

1997

Det visade sig att jag tydligen sett mycket film detta år. När jag kollade igenom listan över året på IMBD kände jag igen var och varannan film. En hel del bra filmer och många filmer som är vad jag kallar: Helt ok.

maxresdefault

10. Nothing to lose: Det är sällan jag skrattar när jag ser på film men när jag såg den här filmen skrattade jag otroligt nog en gång. Oväntat rolig historia.

ipir845

9. Breakdown J.T Walsh en mästare på att spela osympatiska personer här är han extra otrevlig. Spännande film.

ron-perlman-as-johner-in-alien-resurrection

8.Alien:Resurrection Om man bortser från det sunkiga slutet hör denna film till de bättre bland Alien filmerna.

oiy8g3

7. Starship troopers Trots att åsynen av Denise Richards ger mig kalla kårar har Starship troopers en mycket hög omtittningspotential. Det har säkerligen blivit en fem sex tittar under årens gång.

299_4_screenshot

6. Event horizon Enda filmen som inte är från USA på listan. Ruggig rymdrysare.

vlcsnap-2014-03-16-23h03m08s187

5. L.A confidential Tung kriminalare baserad på Ellroys bok med samma namn. Många bra skådisar och ett välarbetat manus.

PT-Anderson-Boogie-Nights-1997-1

4. Boogie nights Porrbranschen i LA på 70-talet. Mer gripande och ömkansvärt än snaskigt. Fullproppad med bra skådisar tom Burt Reynolds får glänsa en sista(?) gång.

4

3. Men in black Fantastiskt trevlig film det här. Känner man sig lite nere är det bara att sätta på M.I.B. Fantasifull och full av berättarglädje.

j-reynolds

2.Gummo Fantastiskt otrevlig film det här. Känner man sig lite nere är det bara att sätta på Gummo och inse att ens liv inte är så pjåkigt i alla fall.

titanic-1997-ending-jack-and-rose-reunited-leonardo-dicaprio-kate-winslett-best-picture-review-my-heart-will-go-on

1. Titanic Pekoral och klichéfylld kärlekshistoria men trots att jag får sitta med skämkudden i beredskap katapulterar jag inför den här storslagna kärlekssagan. Fantastisk slutscen där det dammar rejält i rummet.

Bubblare: Austin Powers man of mystery, Donnie Brasco, Scream 2, Cop land, The Ice storm. Shooting fish.

Av tio filmer hör fyra till sf-genren, något som förvånade mig lite när listan var klar. Jag gillar sf men det är inte en favoritgenre, eller så kanske det är just det utan att jag vet om det? Hur som helst ett filmår med många bra filmer men kanske inte så många filmer som är minnesvärda. Jämntjockt skulle man kunna säga.

Andra listmakare:

Rörliga bilder och tryckta ord

We could watch movies

FLMR

Jojjenito

Movies noire

Fripp

Fiffi

16 thoughts on “Årets filmer: 1997

  1. Du fick till några riktiga högoddsare med #10 och 9, inga filmer jag känner igen öht. Annars är det härliga återseenden och jag får instämma i Alien — på något sätt är den ändå lite kul i all sin ostighet… Men att vi var så pass få som gillade LA Confidential trodde jag inte.

  2. Vilken spännande lista, hela fyra filmer som jag inte ens har sett (10, 9, 6 och 2) Gummo har legat på min ska-se-lista sen den kom, den lockar men känns samtidigt så jävla….(tänkte skriva grisig nu men ändrar till)…..tung.

    Annars kan vi stoltsera med ett endaste överlapp, vilket hör till ovanligheterna. 🙂

    • Det var ovanligt få överlappningar bland listorna denna gång = många bra filmer?
      Då har du två trevliga samt två otrevliga stunder framför dig ang de filmer du ej sett.

  3. Ett ynka litet överlapp med Starship Troopers. Men den är desto bättre!

    Har inte sett dina 10, 9, 2. De första två där kände jag inte ens till…

    Alien 4. Ojoj. Jag gillar den skarpt under lång tid. Första delarna är suveräna. Men The Newborn förstör hela anrättningen. De gör gravt våld mot hela idén med serien som jag ser det.

  4. Då ska vi se vad du gillar att titta på 🙂

    Nothing to Lose – Hade för mig att jag sett denna, men ser att jag ej betygsatt den…

    Breakdown – Håller med dig. En spännande film jag sett ett par gånger och gärna ser igen. Bubblare.

    Alien: Resurrection – Alien och Aliens är klassfilmer. Tycker inte trean eller denna är i närheten. Men de går att se. Tyckte denna tappade när det blev för mycket action mot slutet och jag tappade intresset.

    Starship Troopers – Och jag som fått för mig att du gillar Denise Richards. Det var alltså tvärtom, haha. Bara sett en gång och då var den underhållande. Funderat på att se om och det kanske passar nu till sommaren.

    Event Horizon – Tät och oftast bra sci-fi. Tappar dock en del mot slutet. Men klart över medel bland filmerna i denna genre.

    L.A. Confidential – Genomgående bra på alla sätt och vis. Min #2.

    Boogie Nights – Bra, men ingen favorit. Behöver nog se om för att fastställa vad jag egentligen tycker/betyg.

    Men in Black – Aha, kul att se den så högt. Jo, men den funkar ganska bra tycker jag. Dock ingen topp tio-film för egen del.

    Gummo – Du har talat dig varm om den tidigare. Men jag vet inte. Har svårt för den typen av filmer/karaktärer/miljöer. Har alltså undvikit den.

    Titanic – Mmm, jag kan förstå om man gillar den. Välgjord och inte alls dum. Dock inte på min lista.

    • Tackar för mastigt svar. Vi är överens om det mesta om filmerna förutom om de är listvärdiga eller inte.
      Gillar man inte W/T kanske inte Gummo är något att se.
      Ang Alien så är jag lite kärringen mot strömmen då jag håller Aliens som sämst men irriterade karaktärer är i mitt förödande för filmer. Något som avsaknaden av Det 5:e elementet på årets lista är ett bevis på.

  5. Haha..idag lappade vi inte direkt jättemycket. Men du har allt ett par rullar som var uppe och nosade på listplacering hos mig. Härligt att ändå Titanic är ett starkt kort hos dig. Man kan gnälla hur mycket man vill på Camerons mastodont…men det är banne mig ett riktigt filmäventyr!

    Och Breakdown! Underskattat alster!

    • Jo vanligtvis är jag inte så förtjust i alltför svulstiga filmer men här lyckades Cameron trots allt.
      Breakdown ligger uppe för omtitt – allt för länge sedan sist.

  6. Din 10 och 9 har jag aldrig hört talas om!

    Alien 4 är bra men INTE bland de bättre bland Alien-filmer och platsar därmed inte på listan (min lista alltså). Event Horizon ballar ur fullkomligt på slutet, precis som Sunshine för övrigt. Inte listvärdig därmed.

    Härligt med Boogie Nights och framförallt Gummo. Gummo är verkligen en film som fler borde se. Den är inte alls tung tycker jag. Snarare hypnotisk.

    • Breakdown torde vara värd en titt. Komedier är desto svårare men ge den ett försök.
      Tycker varken att Sunshine eller E.H ballar ur fullkomligt men det är svaga slut jämfört med övriga filmen. Åtminstone Sunshine är klart listvärdig.
      Alien kan vi tvista om till dödagar 😉
      Gummo hypnotiskt tung?

  7. Haha, Nothing To Lose! Klassiker!
    Den och Money Talks är typ helt bortglömda nu men dom är klassiker för mig.
    Sen om dom hade hållt att se nu vet jag inte.

Kommentera

