Fast & Furious 7 (2015 USA)

Mot bättre vetande traskade jag iväg och såg senaste produkten i Fast & Furious franchisen. Statham var med och ”alla” hade sagt att filmen var bra så jag tog en chansning. Jojjenito hade rått mig att lämna hjärnan i entrén men trots att jag hade en musslas IQ under titten är det ett och annat jag undrar över.

Jason-Statham-21-HD-Image

Öppningsscenen med Statham är su-ve-rän. Jag kommer i perfekt humör och känner att ”det här kan nog bli något”. Sedan går det raskt utför.

NM4

Efter Stathams öppning blir det dags för rövar i slowmotion. Redan här tappar jag koncentrationen och börjar fundera på följande:

Varför kopplar man ihop bilar och kvinnor? Är det så simpelt att det är ett försäljningstrick dvs har du en snygg bil får du snygga tjejer? Går vi män på det? Finns det statistik på sambandet? Tänder kvinnor på snygga bilar?

Varför vill man arbeta som bilmodell? Är det bra betalt? Ger det en själslig tillfredsställelse att åma och kråma sig bland massa motorer? Det verkar inte vara speciellt bekvämt.

Jag funderar även lite på filmens rövstatister. Hur gör man när man ser filmen med sina kompisar och ska visa när man är med i filmen? Pekar man på sin bakdel och säger ”Där är jag”. Märklig situation och känner man igen sin egen röv så pass bra att man kan peka ut den bland en hel hop?

iggy-azalea-hair

Mitt bland alla rövar dyker rapperskan Iggy Azaela upp, iofs inte så märkligt då hon är ganska förtjust i att twerka loss. Hon har två repliker och försvinner sedan ut ur handlingen. Nu undrar jag lite varför hon är med. Varför envisas man med att stoppa in s.k kändisar i filmer när de egentligen inte fyller någon funktion? Det kanske är som så att producenterna såg en chans till gratisreklam för filmen som alltmer börjar kännas mer som en produkt som ska säljas in med hjälp av bilar, bakar och kändisar och inte en film.

fast-furious-7

Filmen blir dock lite bättre när det körs bil men jag kan inte låta bli att undra över hur man styr en bil i fallskärm. Funderar lite lätt på att skicka den frågan till den här sajten. Jag undrar också lite över varför Statham och Vin Diesel måste frontalkrocka så fort de får syn på varandra? Mycket konstigt beteende.

fast-and-furious-7-cast

Filmen största problem är dock de talanglösa skådisarna. Speciellt nr tre och sju i raden räknat från vänster borde aldrig ha fått satt sin fot på en filminspelning.

För att vara riktigt säker på att de skådisar som har ett uns av talang (nummer ett, två och fyra i raden räknat från vänster)  inte sticker ut och gör sitt jobb har man tydligen anställt en floskelmakare så inget vettigt kommer ut ur deras trutar när de öppnas.

Bilåkningen, Statham och när The Rock spräcker sitt gips genom att spänna musklerna räddar ”filmen” från total kollaps.Själv stapplar jag ut från visningen och undrar vad det är för fel på mig då ”alla” tydligen gillar spektaklet.

Regi: James Wan

Betyg: 3/10

12 thoughts on “Fast & Furious 7 (2015 USA)

    • Just det, jag funderade nog mest över att ingen av de inblandade tycktes skrapa armågarna när de dånade i asfalten från bilar i full kareta. Efter resten av F&F-filmerna har jag blivit röv-immuniserad.

  1. Haha, jag känner mig utpekad här som den som uppmanade dig att lämna hjärnan utanför salongen. Men du skulle nog lämnat den där musseljhärnan också! 😉 Jag skyller på Joel som vanligt.

    Tack för ping! 🙂

    • Jo det kan man fråga sig men det är å andra sidan perfekt produktplanerad för att dra in pengar. Action, bilar och brudar allt vad en hormonstinn tonåring vill ha. Skådespeleri och handling kommer långt ned på listan 😉

      • Synd att de missar sådana bra filmer som Whiplash, Birdman, Nightcrawler, Grandbudapest Hotel, Boyhood, Dallas Buyers Club, The Wolf of Wall street, American hustle, 12 years a slave, Captain Phillips, Her etc. Små filmer med enorm förpackning.

      • Har inte sett alla filmer du nämner men de kanske är lite ”för vuxna” för tonåringar? Jag hade nog valt F&F i 13/14 års åldern – tror jag.

    • Kanske inte. Men om du skulle tvinga en 13-åring att välja mellan att se Whiplash eller Furious 7 vilken tror han skulle välja?

      • Kan hålla med Jojjenito här att det ena inte behöver utesluta det andra. Det som däremot kan vara synd är att mindre/smalare filmer blir undanskuffade av s.k breda filmer. Hade tänkt se Child 44 men den försvann snabbt samtidigt som andra filmer bredde ut sig på flera dukar. Ganska tråkigt.

Kommentera

