George R.R Martin m.fl: En värld av is och eld

9789137143941Tv-serien Game of thrones känner nog de flesta till vid det här laget. Att serien baserar sig på en bokserie som inte blivit färdigskrivna (än är bäst att tillägga) är nog också bekant. Jag är ingen stor fan av fantasy där man reser runt i påhittade länder har konstiga namn och ska lösa massa uppdrag. Martins böcker gillar jag dock. Varför jag fastnade för just Martins böcker vet jag inte, kanske därför att det rör sig mer om politiska intriger än att man ska utföra diverse uppdrag, kanske därför att det inte finns några karaktärer som är helt goda eller onda – alla har sina brister och fel (med ett par undantag). Oavsett vad man tycker om böckerna så är det ett myller av platser, personer och olika adelshus. I böckerna ges det inte alltid några djupare förklaringar och man får som läsare ana sig till ett och annat. Som en skänk från ovan kom då boken En värd av is och eld skriven av George R. R. Martin i samarbete med två svenskar, Linda Antonsson och  Elio García som på uppdrag av Martin sammanställer hans värld.

Boken består av fyra delar: Fornhistorien, Släkten Targaryens styre i Västerros, de olika rikena i Västerros historia samt andra områden i den kända världen. Då man valt att ge boken en skimmer av att den är skriven av mästarna i Citadellet i Gammelstad har boken ett mer direkt tilltal till läsaren samtidigt som den av och till blir lite tragglig och rörig.

Det är en strid ström av namn som möter läsaren. Individer och släkter staplas på varandra. Skeenden blandas på ett sätt jag ogillar t.ex berättas det om hur en av Aegons fruar dör under ett krig i Dornien men detaljerna kommer hundra sidor senare i kapitlet om Dornien. Av och till nämner bokens ”författare” händelser och personer men lämnar dessa därhän med orden att vi läsare känner till detta (det gör åtminstone inte jag). Platser nämns men bortsett från Västeros saknas det många kartor vilket är mycket irriterande. Nu blir platserna bara ord som inte ger någon relevans till varandra. Däremot har man fyllt boken med teckningar på fotomodellsnygga fantasytjejer,i sådan mängd att boken ibland känns som en illustrerad Playboy. Överlag ogillar jag denna fantasykonst med förföriska kvinnor och bredaxlade män. Då boken som sagt kryllar av namn och släkter kunde man istället för dessa förföriska bilder tryckt in lite fler regentlängder än bara Targaryens. En tidslinje hade också varit önskvärt.

Det är mycket jag är kritisk till men jag hade kanske väntat mig en annan bok. Till dess fördel är att jag nu begriper mer av individerna och släkternas agerande i böckerna om Västerros och platser och ting har fått en något djupare betydelse. Vill man ha bra kartor och fakta rekommenderas istället den här sajten som känns mer informativ än boken och den är gratis.

4 thoughts on “George R.R Martin m.fl: En värld av is och eld

  1. Hmm, den här typen av spinoff-böcker brukar jag hålla mig långt borta från. Särskilt om de inte bara siktar på att beskriva mytologin utan också ska låtsas som att de ingår i den, vilket den här verkar göra. Däremot har jag en sammanställningsbok om Stehpen King som faktiskt är riktigt bra. Men deb lve ju inaktuell rätt snabbt 🙂

    • Vilken bok? Det finns en uppsjö av King-sammanställningar men vilken ska man inhandla?
      Håller med men ibland är det som så att man vill veta mer och idetta fallet fick man till viss mån lite kött på benen men utförandet var lite klantigt.

Kommentera

