Ex Machina (2015 Storbr)

wBUWcOK

Ex Machina är Alex Garlands debutfilm som regissör men då han skrivit manus till filmer som Sunshine, Never let me go och 28 days later hade jag vissa förväntningar.

Det börjar med att  Caleb vinner någon slags tävling på sitt jobb där priset är att få tillbringa en vecka  tillsammans med sin chef i dennes lyxbostad. Personligen tycker jag att både tävlingen och speciellt priset är i märkligaste laget men alla filmer måste väl börja på något vis. Caleb åker glatt iväg men hans chef, Nathan, har andra planer för vistelsen. Det finns en möjlighet att Nathan har skapat en robot som besitter artificiell intelligens. För att utröna detta vill Nathan att Caleb ska föra samtal med Ava som är namnet på roboten. Tanken är att dessa samtal ska visa om Ava har ett medvetande eller inte. Caleb är till en början mycket entusiastisk inför sin uppgift men efter ett par samtal med Ava börjar han fundera över både vad och vem som egentligen testas.

Till att börja med måste jag berömma Alicia Vikander som spelar roboten Ava. Jag har inte sett en bättre robot sedan Arnie dök upp som Terminatorn 1984. Då Ex Machina är ett kammarspel gäller det att skådisarna kan ro projektet ihamn och visst gör de det. Vikander har jag redan nämnt. Oscar Isaac som spelar chefen Nathan är mycket bra i sin roll som blir allt mer creepy under veckan som går. Tilläggas bör att han även har en dansscen som man inte glömmer i första taget.

När jag såg filmen tyckte jag att den var snygg och behandlade ett intressant ämne men filmen var lite väl långsam och därmed trist. Jag har lärt mig att det är bra om jag väntar ett par dagar innan jag formulerar mina tankar om en film för att ge den en chans att ”sätta sig”  I det här fallet blev resultatet positivt. Filmen växer med tiden och jag kan inte släppa greppet om den. Slutet är lite överraskande, det vill säga för mig som är något trögtänkt, frun som också kollade på filmen hävdade att ”det kunde man väl räkna ut efter en kvart”. Just detta slut gör att många scener måste ses i ett annat ljus när man sitter med facit i hand och filmen ska definitivt ses om.

Regi: Alex Garland

Betyg: 8/10

5 thoughts on “Ex Machina (2015 Storbr)

  1. Väntar med att läsa din text tills jag sett den själv, men vad kul att den fick så bra betyg. Alicia is the shit! 😀 Och att det är Alex Garlands debutflm är ballt.

  2. Ping: Ex Machina (2015) | The Nerd Bird

Kommentera

