Neil Gaiman: Trigger warning

22522808Trigger warning är Neil Gaimans senaste novellsamling. Då jag vart mycket förtjust i författarens tidigare samlingar var mina förväntningar höga. Tyvärr visade det sig att detta är den svagaste novellsamlingen av de tre. Nu är det som så att när det handlar om novellsamlingar blir resultatet ofta blandat, en författare kan inte ligga på topp hela tiden. Gaiman brukar ha en mycket hög lägsta nivå men här var det bara några få berättelser som stack ut lite extra och jag får lov att erkänna att jag hoppade över två av historierna.

De berättelser som jag skippade var historier som dels byggde på Jack Vance fantasy/sf som jag inte läst något av samt en Dr Who historia, en tv-serie jag är relativt kallsinnig inför. Vidare fanns det en hel del ”jaha” historier men ett par gobitar har novellsamlingen och den är trots mina invändningar läsvärd. I berättelsen Orange använder sig Gaiman av ett lite annorlunda att sätt skriva historien. Den består av en intervju men vi får inte läsa frågorna bara svaren. Underhållande skröna där det något annorunda berättasättet  var uppiggande. Historien Feminine endings är en ryslig sak som egentligen bara består av ett kärleksbrev som blir allt obehagligare vartefter man tar del av det. Ett par versioner av gamla sagor samt en historia om Shadows vidare äventyr efter American Gods hinns också med. Boken är värd en titt för även en halvdan Gaiman är trots allt bättre än de flesta författare.

2 thoughts on “Neil Gaiman: Trigger warning

Kommentera

