71 (2014 Storbr)

seventy_oneÅret är 1971 och konflikten mellan katoliker och protestanter är i full gång på Nordirland. Det är ingen lätt konflikt att begripa och det är en flytande gråskala när det rör sig om vem som har rätt eller fel. Både protestanter och katoliker begår terrordåd mot varandra, det är konflikter inom de oilka grupperna och staden Belfast är på sina ställen mest att likna vid en krigszon. Även bland engelsmännen råder det konflikter vad man ska göra med denna besvärliga landsända men för ögonblicket har man valt att skicka soldater som ska uppehålla ordningen så gott det går. Till detta kaos skickas den unge soldaten Gary . Redan på sitt första uppdrag går det åt fanders för Gary. Han blir åtskild från sin grupp och finner sig iklädd uniform utan vapen i en stad där han inte hittar och han har inte en susning om vem som är vän eller fiende.

Det här är en film som jag rekommenderar varmt av många skäl. Dels är det en spännande thriller. Som tittare kan man aldrig slappna av då man inte vet vem Gary kan lita på. Det finns både vänner och fiender till britterna i alla läger och jag kan ganska lätt leva mig in i hans desperation. Vidare har filmen bra skådisar främst då Jack O’Connell som den unge soldaten och Sean Harris i rollen som obehaglig brittisk underrättelseagent. 

Miljöerna som är ett klaustrofobiskt Belfast förstärker spänningen och funkar ypperligt, speciellt under Garys flykt i början av filmen då han jagas av en grupp IRA soldater genom trånga gränder och bakgårdar. Slutligen skildrar filmen konflikten i Nordirland för vad den är: En jävla soppa utan några vinnare och jag drar en och annan parallell till Ken Loach film Land och frihet om det Spanska inbördeskriget som också skildrade en konflikt ur olika perspektiv också det en sevärd film.

Regi: Yann Demange

Betyg: 8/10

6 thoughts on “71 (2014 Storbr)

  1. En av 2014 års bästa i mitt tycke. Jag trodde jag skulle få se en film om protester i Belfast, men fick istället en tät och mycket bra thriller. Skönt när man inte vet så mycket om en film som visar sig vara annorlunda än väntat och klart bättre p.g.a. av det.

    Gav 4/5 till filmen som jag skrev om så här.

  2. Håller också med, ett riktigt bra sätt att spegla en konflikt genom en individ och att det för en gångs skull inte är en BOATS.

    Vill minnas att jag sett Land och frihet och att jag tyckte den var så där… Men jag och Ken Loach är inte riktigt kompatibla

    • Just det – tänka sig att ett filmbolag vågar satsa på en historia om en människa utan att det är en BOATS.
      Loach har jag bara sett några filmer av de är oftast ok till bra.

Kommentera

