Equilibrium (2002 USA)

equilibrium-originalEfter det tredje världskriget beslutar sig de styrande att man ska undanröja alla chanser för att det ska bli ett fjärde krig. En medicin framställs som ska ta bort alla mänskliga känslor då man anser att det är just förekomsten av känslor som ställer till det för oss människor. Vidare beslutar man sig för att förbjuda allt som överhuvudtaget kan väcka känslor till liv och förbjuder följaktligen all konst. Nu är det som så att alla människor accepterar inte dessa drastiska beslut och det finns en motståndsrörelse. En polisstyrka har skapats för att leta rätt på dessa känslosamma element och filmens huvudperson John Preston är en av de bästa poliserna. Han hamnar dock i obalans när hans partner visar sig höra till motståndarsidan och glömmer så en morgon att ta sin drog.

För att vara en film som ska handla om människor utan känslor år det ovanligt mycket av den varan bland de som säger sig ta drogen. Vidare undrar jag lite om logiken över hur ett samhälle överhuvudtaget kan fungera utan att dess medborgare inte har några känslor. Utan känslor skulle man inte bry sig om något och drivkraften för att leva skulle upphöra. Nu kanske man inte ska tänka i dessa banar utan bara luta sig tillbaka i soffan och låta sig bli underhållen av en ganska välgjord actionthriller i sf-format.

Bale har huvudrollen och då han till vardags ser ut lite som en vildsint revisor passar han bra i rollen som känslokall (åtminstone till en början) polis. Vidare har vi Emily Watson (vart tog hon vägen?) som kärleksintresse och radarparet Sean Pertwee och Angus Macfadyen är filmens skurkar, vilket de passar bra till att gestalta. Filmen är småspännande och storyn tar en par oväntade vändningar. De jag gillade mest var fighterna då framtidens poliser tydligen lärt sig någon form av pistol kung-fu som funkar bra i bild. Scenografin är futuristiskt betonggrå och just de administrativa byggnaderna utseende gör att jag misstänker att filmens regissör sneglat lite på Terry Gilliams Brazil. På det hela en bra film som borde förtjäna avsevärt mer uppmärksamhet än den fått.

Regi: Kurt Wimmer

Betyg: 7/10

8 thoughts on “Equilibrium (2002 USA)

  1. Hade du inte sett den tidigare? Isf kul att du nu såg den och gillade den. Blev lite osäker vad du tyckte när jag läste dina invändningar där, men jag förstår ditt tankesätt. Dock är det väl meningen att de ska balansera sina känslor med hjälp av medicinen. Länge sen jag såg den, men var det inte det titeln Equilibrium syftar på?

    Själv skrev jag så här om Equibrium senast jag såg den (var några år sen sist). Gillade den starkt när jag såg den första gången, ja jag var nästan lyrisk 😉 Men det är en bra film som håller för flera tittar. Lite bortglömd har den blivit med åren.

      • Jodå jag har sett filmen tidigare men det var ett tag sedan sist och jag har inte skrivit om den. Filmen förtjänar som sagt lite uppmärksamhet.
        Du har nog rätt i att medicinen fungerar som ett känslomässigt dämpande medel – annars hade man inte behövt förstöra massa konst. Tankefel av mig där. Har även för mig att filmen gick under namnet Cubic? Kan ha fel där.

  2. Du har rätt angående titeln ”Cubic”. Det var den svenska titeln. Förstod aldrig varför man inte kunde låta den heta Equilibrium. Förmodligen var Cubic enklare att uttala för vissa 😉

  3. Jag är väldigt förtjust i den här, gillar både världsbygget och utförandet av själva historien. Cubic kommer nog för alltid att vara ett mysterium 😉

Kommentera

