Stephen King: It

It_coverDerry är inte en trevlig stad att leva i vare sig för vuxna eller barn. Under stadens gator bor det ett väsen som vaknar till liv ca fyra gånger per sekel. Varelsen livnär sig på barn och när den ätit sig mätt lägger den sig att vila i ett par decennier för att sedan återupprepa sin cykel. Detta är inte känt av stadens invånare men att onskan har sipprat upp ur marken begriper man då Derry har en onaturligt hög brottsstatistik. På den här platsen växer sju ungdomar upp under slutet av femtiotalet. De är lite av outsiders och förenas i kampen mot varelsen som tar olika skepnader beroende på vem som ser den. De sju kommer undan med livet i behåll men är osäkra över om man verkligen har besegrat monstret. Tjugofem är senare får de svaret på gåtan då barnmodern startar än en gång i Derry.

It är troligen en av Kings mest kända berättelser kanske mycket beroende på tv-serien med samma namn som många såg under början av 90-talet. Hur många som läst boken vet jag inte men då det är en historia som sträcker sig över tusen sidor kan nog en och annan eventuell läsare avskräckas av omfånget. Det är lite synd då det är en av de böcker där King visar sig från sin bästa sida. Författaren är här på sitt bästa berättarhumör, med det menar jag att han berättar en massa sidohistorier och låter handlingen stanna upp för att ge bakgrundsinformation eller helt enkelt stoppa in små sidohistorier. Det kan vara allt från att berätta om hur någon gick ned i vikt eller dödade sitt yngre syskon eller var en bra baseballspelare. När King är som bäst är de här sidospåren som fina utsmyckningar till en bra grundhistoria och höjer läsvärdet. Nu är det inte alltid King lyckas med detta, i romanen Under the Dome funkade dessa sidohistorier bara som grus i maskineriet men här funkar tekniken ypperligt.

Berättelsen är mer intressant och gripande än skräckfylld men ett par tre minnesvärda rysligheter har författaren lyckats med. Styrkan i It ligger istället hos karaktärerna som alla är genomarbetade individer både de goda och onda. Jag känner att jag kommer in under skinnet på dem. Bäst är romanen när den utspelar sig under 50-talet men samtidigt växer berättelsen en dimension iom att vi får träffa karaktärerna som vuxna. It är kort och gott en bra bok som är väl värd att läsa. Det är King när han är (nästan) som bäst.

Jag säger nästan för upplösningen håller inte samma klass som resten av romanen. Författaren kan inte hålla sig från att spränga saker och ting i luften och han flummar till det lite väl mycket i finalen. King lyckas även med att klämma in ett rejält WTF mot slutet där jag undrar hur i hela friden den ”scenen” kunde passera alla instanser innan boken blev tryckt. Den scenen var inte med i tv-serien och lär nog inte dyka upp i någon framtida film eller tv-version oavsett om det är R-stämpel på filmen eller inte.

6 thoughts on “Stephen King: It

  1. Haha, japp, ”scenen” i slutet är ju nåt jag kommer ihåg mycket väl från när jag läste It på 80-talet. WTF är det som händer här tänkte jag. 😉

    It hamnade på plats nummer ett på min topplista över Kings böcker.

    • Hos mig ligger den på sjunde plats . Den var faktiskt på väg uppåt på min lista under omläsningen för jösses vad bra boken är men så schabblar författaren till det de sista 150 sidorna – tyvärr. Men i topp ligger boken absolut.

  2. Vilket sammanträffande, jag håller precis på att lyssna mig igenom boken och viss håller den kvaliteten! Har ofta tänkt som du på hur King väver in de olika småhistorierna, hoppar utan större problem mellan historia och nutid samt bygger sina karaktärer med ganska små medel (inte sällan genom deras relationer med sina respektive). Toppklass! Med förbehållet att jag har typ en tredjedel kvar och därmed inte har ngt jättetydligt minne av slutet mer än att det var lite av wtf.

Kommentera

