Clown (2014 USA)

clownEn redig karl reder sig själv heter det och det hade nog varit bäst för fastighetsmäklaren Kent om han inte hade gjort det. När Kent befinner sig i ett av sina objekt ringer hans fru och är förtvivlad: Clownen som skulle dyka upp på sonens födelsekalas är sjuk. Kent hittar märkligt nog en clowndräkt i huset han befinner sig i och passar på att låna den; Klart att sonen ska få en clown till tårtan. Detta utslag av självuppoffrande faderskärlek visar sig vara en mycket dålig ide. Dräkten bär på en förbannelse och går inte att ta av. Förbannelsen förvandlar den så tidigare barnkäre Kent till en clown som bokstavligen har fått smak på de små liven och så är cirkusen igång.

Inte alls så pjåkig film trots att den till en början verkar vara ganska korkad. Det främsta skälet till att filmen lyckas är att det är en oförsonlig berättelse. Man smetar inte till det utan låter verkligen pappan bli ett monster som vill döda och äta barn. Innan upplösningen hinner det stryka med en och annan unge vilket faktiskt förvånade mig lite. Jag trodde man skulle ta och fega ur när det väl kom till kritan. Detta gör att jag blir lite osäker på hur det hela ska sluta, alltid en positiv känsla när man ser en film. Skådisarna är helt ok och det var kul att Peter Stormare fick en förhållandevis stor roll för en gångs skull. Han spelar dock inte familjefadern vilket är lite synd – då hade det blivit riktigt intressant. En helt ok film men speciellt ryslig var den inte (åtminstone för mig) men den dög mer än väl för stunden. Slutligen vill jag tillägga att jag känner mig lite ambivalent inför denne clown i rollen som skurk, i en hel del filmer hade han/det nog kunnat ses som hjälten i historien. Jag tänker främst då på filmer som t.ex The Goonies, Annie samt Indiana Jones och de fördömdas tempel

Regi: Jon Watts

Betyg: 6/10

4 thoughts on “Clown (2014 USA)

Kommentera

