Spy (2015 USA)

XCV3_RStaham ständigt denne Statham. Filmer jag vanligtvis skulle ignorera blir jag nödgad att se då denne skådis har den dåliga smaken att vara med i dessa produktioner men vad ska man göra när man är en Statham junkie?

Dagens film rör en atombomb på drift. CIA upptäcker att deras fältagenters identiteter är avslöjade och man sänder motvilligt ut kontorsråttan Susan Cooper på fältet. Susan har arbetat flera år hos CIA i en källare med att vägleda agenter ute på fältet och är kanske inte det säkraste kortet att skicka iväg för att finna en atombomb på villovägar.

Susan Cooper spelas av Melissa McCarthy.  Vad jag vet har jag tidigare bara sett henne i rollen som ensamstående mamma i filmen St.Vincent en roll hon skötte väl. Här funkar hon inte lika bra. Problemet är egentligen inte skådespelerskan Melissa McCarthy utan de ganska trista skämt som hela tiden klistras på rollfiguren. Redan efter första omgången med skämt som går ut på Susans vikt, klantighet och avsaknad av sexapeal har jag tröttnat. Rollfigurerna som spelas av Rose Byrne, Jason Statham, Miranda Hart och Peter Serafinowicz relativt roliga första gången man stöter på dem i berättelsen men även här kör regissören Paul Feig, som även skrivit manus, samma skämt intill leda. Jag har inget emot repetitiva skämt de kan fungera mycket bra om de är välgjorda, tex i filmerna om Austin Powers, men här faller skämten platt redan vid andra försöket. Jag vill inte kalla filmen usel det är nog istället en fråga om humor och jag kan nog sträcka mig så långt att kalla Spy för milt roande.

Regi: Paul Feig

Betyg: 4/10

2 thoughts on “Spy (2015 USA)

  1. Din text får mig att tro att min magkänsla jag fick då jag såg trailern till denna film stämmer. Jag är 0% sugen på att se denna, trots Statham.

    Jag försökte se The heat med MM men var tvungen att stänga av efter en 15-20 minuter. Smärtsamt dåligt. Skämten om vikt, avsaknad av sex appeal osv ”all over the place”…

    • Skönt att känna att jag inte är den enda som tycker så – The Heat stängde jag också av efter 15 -20 minuter. Lite synd på skådespelerskan för hon är bra (St.Vincent) men det blir bara trist om ska köra samma skämt/fastnar i rollen som överviktig karaktär.

Kommentera

