Demonic (2015 USA)

demonicEn polis kallas till en brottsplats, ett övergivit ”spökhus” där en fastighetsskötare hittat fyra till synes livlösa kroppar under sin runda. Vid en närmare undersökning visar det sig att en av de fyra lever och att det faktiskt var sex personer i huset till en början. Den överlevande har tappat minnet och man kallar in en psykolog som försöker reda upp vad det är som hänt och vart de två försvunna personerna tagit vägen.

Jag tror jag blivit mer lättskrämd med åren eller så hände det något i mitt psyke när jag såg The Conjuring häromåret för efter den filmen är det inte riktigt samma njutning att se skräckisar. Jag märker att jag blir lite smårädd, jag ryser och och t.om kisar med ögonen när det blir för spännande. Inte bra alls. Demoniac är inte en minnesvärd rysare det är en standardskräckis men visst satt jag nog och och kisade med ögonen och visst rös jag till ett par gånger. Filmen är lite klurigare än vad skräckisar vanligtvis är och det tar en stund innan jag har hela plotten klar för mig. Man kör med den vanliga rekvisitan med dörrar som öppnas av sig själva , svart slem ur munnen på besatta människor m.m. Min sedvanliga undran varför sällskapet inte flyr på en gång spökerierna startar behövs inte tas upp – det är mer eller mindre en naturlag i skräckisar att man missuppfattat det gamla hederliga ordspråket ”bättre fly än illa fäkta”. Trots detta håller filmen och tacksamt nog är den inte fullproppad med CGI-effekter utan satsar mer på rysningar än överdrivna effekter.

Regi: Will Canon

Betyg: 6/10

5 thoughts on “Demonic (2015 USA)

Kommentera

