Årets filmer 2003

2003   Ett tag vart jag lite orolig om jag skulle kunna få ihop tio filmer detta år men när årets ”storfilmer” hade sovrats bort fanns här en hel del bra filmer i det mindre formatet. dead-end-amber-smith-and-ray-wise1 10. Dead endEn genväg ger en familj som är på väg till det årliga julfirandet stora problem. Spännande, nervig och ryslig. 493552_image_1000 9. Ett hus av sand och dimma: Ben Kingsley och Jennifer Connelly bråkar om ett hus. Välspelad och sorglig film. Mystic-River-2003-Sean-Penn-pic-7 8. Mystic river: Tragiskt kriminaldrama om tre barndomsvänner som förenas av ett mord. Sean Penn, Kevin Bacon och Tim Robbins i huvudrollerna vad mer kan man begära? 43494459 7. Håll käft!: Härlig kriminalkomedi med skönt samspel mellan Gerad Depardieu och Jean Reno. Vill minnas att jag skrattade(!!!) gott första gången jag såg filmen. elf-amy-sedaris-james-caan-and-will-ferrell 6. Elf: Än en julfilm som letar sig in på en årslista. En feelgood film med många bra skådisar och en hel del roliga scener. Roligast är James Caan som egentligen bara spelar irriterad en känsla han är mästerlig på att förmedla. wrongturn022ck8 5. Wrong turn: Så här ska en slipsten dras när det rör vildmarksskräck. Missbildat folk, kannibalism och spänning för hela slanten. Ett mästerverk i genren. High-Tension 4. Haute tension/Switchblade romance: Den första franska skräckisen jag såg. Minns att jag bara satt och gapade över våldet och spänningen som inte liknade något jag tidigare sett. makalöst spännande! The.Station.Agent.2003.XviD.AC3.CD1-WAF[(026167)13-10-59] 3. The Station agent: En feelgoodfilm om vänskap och utanförskap. Bra skådisar och jag satt med ett leende under stor del av speltiden. searching-for-the-wrong-eyed-jesus-9 2. Searching for the wrong-eyed Jesus: Whitetrash dokumentär(?) om livet i den amerikanska södern. Min tolkning av filmen är att dess tema är hoppet som aldrig överger människan hur eländigt livet än kan te sig. Elephant 1. Elephant: En mycket stillsam, ja nästan sövande, film om en skolmassaker briljant iscensatt av Gus Van Sant får avsluta 2003 års lista.

Det blev en blandad lista där jag inte fann vare sig någon film inom thriller eller action genren som kvalade in. Drama, skräck och komedi dominerade detta lite lågmälda år. Bubblare:  Lost in translation, Kill Bill, Pirates of the Carribean, X-men 2, Tretton, Hulk, Old Boy. Matchstick men, Open range.

Andra bloggares listor från samma år:

FLMR

Jojjenito

Movies-noir

Fripps filmrevyer

Fiffis filmtajm

The Nerd bird

Spel&film

Rörliga bilder och tryckta ord

9 thoughts on “Årets filmer 2003

  1. Mycket skräck och inga överlapp, men en spännande lista. Jag missade Ett hus av sand… Borde haft med den som bubblare. Station agent måste jag se, den finns med på flera listor.

    • Jo skräck är en genre jag gillar så det brukar alltid slinka in en film eller två. Station agent är en trevlig film som är väl värd en titt – rekommenderas varmt.

  2. Jag gillar din 4:a och 5:a jättemycket, dom kunde mycket väl ha hamnat på listan hos mig men blev omkörda på slutet. Din nummer 10 skriver jag upp på ska-se-listan. Kanske ska spara den till i jul? 🙂

    • Jo det är en film som verkligen höjer julstämningen 😉 Allvarligt talat som har den inte speciellt mycket helgkänsla det är mest en ursäkt för att placera familjen i bilen.

  3. 10. Dead end – Haha, trodde först du menade halvdana End of the Line https://bilderord.wordpress.com/2010/09/25/end-of-the-line-2007/
    9. Ett hus av sand och dimma – Inte sett, men tror den står här hemma
    8. Mystic river – Överlapp
    7. Håll käft! – Lite otippat, inte sett, inte hört talas om 😉
    6. Elf – Lite otippat, så bra tyckte jag nog inte den var. Men det är klart, Zooey är ju med…
    5. Wrong turn – Inte sett
    4. Haute tension/Switchblade romance – Där ser man, jag hade för mig att du inte gillade den här
    3. The Station agent – Inte sett, men tror den står här hemma
    2. Searching for the wrong-eyed Jesus – Inte sett
    1. Elephant – Inte sett, men jag är nog nyfiken på den. GvS är en rätt ostadig regissör för min del

    Men du hade ju i alla fall med mina toppar som bubblare 😉

  4. Skepp ohoj. Bara ett enda överlapp men det är kanske inte så förvånande med alla dessa skräckisar…

    10. Dead end – inte sett

    9. Ett hus av sand och dimma – Inte sett, inte sugen

    8. Mystic river – helt ok thriller, Sean Penn överspel, Tim Robbins med allt för lite

    7. Håll käft! – fransk komedi? Kul.

    6. Elf – sågs nyligen och den är superhärlig, men list-worthy? Nja

    5. Wrong turn – Inte sett, eggande bild du har där

    4. Haute tension/Switchblade romance – inte sett. Såklart.

    3. The Station agent – men se där jag, jätte, jättebra film. Inte en skräckis om man säger så. Lugn och stilla.

    2. Searching for the wrong-eyed Jesus – Inte sett, alltid intressant med bra docs

    1. Elephant – Inte sett, sugen

    Bra lista allt som allt. Kul med lite nya titlar…

    • Ja det blir mycket skräck – mina skräckisar – dina indiefilmer? Men det är liite annat på listan också och åtminstone ett överlapp.
      5 eggande bild??? Henke!!!! men det är inga spöken så den filmen kanske du skulle klara av, för den är bra.
      Elf är ju jättemysig och för en gångs skull köper jag smörigheten mot slutet.
      TSA HI5 på den.
      Tycker dock att du ska ge Ett hus av sand o dimma en chans välspelad feelbad. Mina två nästa listor innehåller lite mindre skräck – tror jag – det är alltid en tolkningsfråga 😉

Kommentera

