True story (2015 USA)

Lägger in en spoilervarning här för den som tänkt se filmen.

MV5BMTAzNTc5MTA0NzleQTJeQWpwZ15BbWU4MDU1MDM2NzMx._V1__SX889_SY754_Den prisade journalisten Michael Finkel åker dit rejält när det uppdagats att han ljugit i ett reportage. Finkel får sparken och får svårt att skaffa nytt jobb. När Christian Longo som misstänks ha mördat hela sin familj åker fast i Mexiko blir Finkel intresserad av fallet då han får reda på att mördaren använt sig av hans namn som falskt alias. Finkel tar kontakt med Longo och de träffas regelbundet fram till den kommande rättegången. Finkel försöker få fram sanningen om morden och blir samtidigt motvilligt fascinerad av mördaren.

Det är ett par bra saker med filmen. Jag gillade tempot som är mycket stillsamt utan att för den skull bli tråkigt. Jonah Hill och James Franco som spelar journalisten respektive mördaren är mycket bra i sina roller. Det stora problemet med True story som f.ö är baserad på en sann historia är att den leder ingenvart. Filmen har ingen slutkläm och när eftertexterna rullar sitter jag som ett frågetecken och undrar över varför denna tragedi var värd att filmas. Det slutar med att Longo blir dömd för mord vilket man anade redan från start.  Det kanske är filmens tvist – att det inte är någon tvist?  Filmen är baserad på en bok som kan vara läsvärd om den nu beskriver en mördares psyke och hur det känns att samtala med en individ av detta slag. True story ger mig tyvärr ingenting mer än bra skådespelarprestationer och ett stillsamt tempo men jag har sett väderleksrapporter med mer nerv än denna film.

The Nerd Bird har också sett filmen och var mer positivt inställd.

Regi: Rupert Goold

Betyg: 3/10

6 thoughts on “True story (2015 USA)

  1. Jag ställer mig på Cecilias sida i denna fråga 🙂 Såg filmen härom dagen och tyckte den var riktigt bra MEN som med dom flesta filmer vinner den på om man inte vet ett jota om handlingen, vilket jag inte gjorde.

  2. Heja Fiffi! 🙂 Jag sögs in i stämningen och det var nog det som gjorde det till en så bra upplevelse för mig. Filmen är ett bra hantverk också, snygg som satan och med bågen spänd hela tiden … myyyys. Slutet är väl vad det är, en true story kan man kanske inte göra så mycket åt, men är inte tanken att filmen ”leder till” en känslomässig utveckling för Finkel? Att han liksom kommer ut på andra sidan, lite mer luttrad än förut.

    • Fiffi & Cecilia: Kul att ni gillade filmen som ÄR ett gott hantverk men kändes så tom för mig. Visste inte så mycket om handlingen mer än själva grunden men det var nog det att den byggde upp något som inte blev av – eller så inbillade jag mig detta. Kanske var jag lite för hård i mitt betyg då jag skrev inlägget ganska precis efter jag sett filmen och var irriterad. Jag är en sådan person som bör vänta ett tag innan jag låter tangenterna tala.

      • Om man rasar så stämmer ofta känslan. Irritation kan vara desto klurigare – flera filmer jag sett har jag uppskattat desto mer när det gått en tid. Ex-macina, The sleeping beauty för att nämna några filmer som jag inte direkt var överförtjust i just när eftertexterna rullade. Så jag gör ofta bäst i att vänta lite – är kanske lite trög i skallen 😉

  3. Ping: True Story (2015) | The Nerd Bird

Kommentera

