Årets bästa filmer 2012

2012

Jag arbetar mig sakta men säkert framåt genom åren. Jag har en och annan film kvar att se från 2012 men kastar här ut en lista från detta relativt stabila filmår väl medveten om att listan kan komma att ändras i framtiden. Det var 16 filmer i startfältet men här är de tio ”vinnarna”:

thebay2

10. The Bay : Barry Lewinson överraskade stort med den här klurigt gjorda ff-rullen om äckliga djur i vattnet som kommer upp på land.

still-of-emma-watson-in-the-perks-of-being-a-wallflower-(2012)-large-picture

9. The Perks of being a Wallflower Jag har en svag spot för coming of age filmer och slutet ackompanjerat av Bowies Heroes är magiskt.

teddy bear8. Teddy bear Ensamstående man åker på vinst och förlust till Thailand för att finna kärleken. Inte alls snaskigt utan en ganska söt liten kärlekshistoria om en gigantisk man med ett stort hjärta.

django_unchained-3

7. Django Hade nästan räknat ut Tarantino iom Death Proof men plötsligt började han göra bra filmer. Django är inte hans bästa med klart listvärdig.

Rise-of-the-Guardians-016. Rise of the Guardians Tecknad fantasy/superhjältefilm som jag fastnade för på en gång. Härligt äventyr och alla skriker sig inte igeom filmen trots att det är en s.k barnfilm. Skönt!

MV5BMTQ0MDA4NDM3Ml5BMl5BanBnXkFtZTcwMjA2ODU5OA@@._V1__SX1857_SY903_

5. Byzantium Stillsamt vampyrdrama med två mycket bra kvinnliga skådisar i huvudrollerna. Filmen gav mig en ”sense of wonder” känsla trots den sunkiga inramningen.

cloud-atlas-sonmi

4. Cloud Atlas På tal om ”sense of wonder”nummer 4 på listan mer en upplevelse än film. Fantasiska bilder och en hel del engagerade historier.

skyfall-dinner-suit

3. Skyfall 007 kom, såg och segrade. En av de bättre filmerna som gjorts i serien.

The-Avengers1

2. Avengers Bom! krasch! och bang! Charmig och grymt underhållande film.Spring-Breakers-pic1.Spring breakers En drömsk tripp till Florida och ungdomar på drift. Färglatt och obehagligt.

Inte så mycket att orda om ett stabilt bioår kort och gott. Mycket amerikanskt med bara två små nedslag i Danmark och Storbritannien. Vill man läsa mer om filmerna är det bara att klicka på länkarna.

Bubblare: Silver linings playbook, Would you rather, The Agression scale, Blood, Argo, Sinister.

Kvar att se: Les Miserables, Jakten, The Place beyond the pines, Mud, Rust & Bone, Holy motors mao ”buisness as usual” då det är filmer som kräver lite av sin tittare. De filmerna har en tendens att hamna lite längre ned i att se högen.

Andra filmspanare som skrivit om året

Fripp

Jojjenito

Fiffi

Movies noir

FLMR

4 thoughts on “Årets bästa filmer 2012

  1. 10. The Bay – mja, SÅ bra vet jag inte om jag tyckte att den var. Men så är jag ju inte så förlåtande mot FF som vissa andra 🙂
    9. The Perks of being a Wallflower – inte sett
    8. Teddy bear – inte sett
    7. Django – helt ok, men känner mig lite osäker på om jag skulle ha den på en lista
    6. Rise of the Guardians – oj, gillade du den SÅ mycket?! Kul!
    5. Byzantium – inte sett
    4. Cloud Atlas – inte sett
    3. Skyfall – inte sett
    2. Avengers – se Django 😉
    1. Spring breakers – fascinerande men det känns som om jag skulle behöva se mer av konkurrensen

    Utgående från din lista känns det som om jag saknar jättemycket från 2012, men jag har ju en hel del andra filmer därifrån ser jag. Mud skulle jag definitivt plocka med mig, kanske även Frankenweenie.

    • Du har inte gjort ngn 2012 lista antar jag?
      Det är många gobitar du har kvar att se detta år.
      10 Jag är som sagt väldigt ff förlåtande
      6 jo men detta är en bra film sett den ett par gr till
      Dina två list förslag har jag inte sett än. Listor är för ändeliga och jag tror redan nu att jag skulle kunna ändra på flera av alla de årslistor man redan gjort men det får vänta lite.

  2. Bara en film på min lista som du har på din. Intressant att Spring Breakers är så högt rankad, har dock hört en del bra om den filmen. Jag gillar James Franco. Du har dock tre filmer strax utanför din lista som jag har rankad etta, tvåa och trea!

  3. Spring breakers är lite……speciell troligen en hata eller älska film. Jag har som det syns ett antal filmer kvar att se från året.

Kommentera

