The Devils hand (2014 USA)

the-devil-s-hand-trailer-e-poster-del-thriller-sovrannaturale-con-jennifer-carpenter-2Om det inte hade varit för att man varit försiktigt positiv om filmen på bloggen Fear not the dark hade  jag nog skippat denna rulle för börjar det inte råda inflation på besatta flickor? Jag undrar lite försynt varför det aldrig är killar som blir besatta? Nåväl filmen visade sig vara bättre än vad jag trott, jag kan tom sträcka mig så långt och påstå den kändes lite fräsch i en annars ganska så trött subgenre.

I en sekt som påminner ganska så mycket om Amishfolket har man under lång tid levt under en profetia att sex flickor kommer födas under samma natt. En av dessa flickor kommer att bli djävulens sändebud på sin 18 års dag. När så sex kvinnor börjar krysta fram sex flickor under en och samma natt försöker byns religiöse ledare att döda ungarna något som ett av barnens föräldrar sätter stopp för. Åren går och de sex tjejerna bildar lite av en egen grupp i samhället. Byborna glor snett på ungdomarna och man anar det värsta. När så 18 års dagen står inför dörren börjar någon att döda flickorna och folk i deras närhet. Om det är en jordisk mördare eller om det är onda makter som bedriver sitt spel är osäkert ända in till slutet.

Det är just det sista som gjorde att filmen lyfte sig över mängden av besatta-av-djävulen filmer. Då jag hela tiden är osäker över vad som egentligen pågår blir filmen kanske mer intressant än vad den egentligen är. Filmmakarna hinner lägga in ett par vändningar mot slutet och den sista tvisten tog mig på sängen om jag ska vara ärlig. Skönt att en luttrad skräckfilmstittare kan få bli överraskad för en gångs skull. Skön stämning och fullt acceptabla skådisar med Jennifer Carpenter som elak styvmor i täten gör detta till en sevärd liten skräckis.

Regi: Christian E. Christiansen

Betyg:6/10

2 thoughts on “The Devils hand (2014 USA)

Kommentera

