White God (2014 Ungern)

alternative-poster-for-white-god-is-as-gripping-and-powerful-as-the-film-itself-magnoli-327318”Italienarna är kloka människor då de uppfostrar sina hundar med käpp”. Dessa ord är inte mina utan en kollega som inte har mycket till övers för våra fyrfota vänner. Dagens film utspelar sig i Ungern där man likt italienarna gärna tar till käppen i hunduppfostringssyfte (åtminstone i denna film) vilket kommer få fatala följder för en hel den människor (och hundar).

White god , eller Revolten som den tydligen ska heta på svenska, den titeln på en filmaffisch har åtminstone inte jag sett röken av, börjar lite som Lassiefilm. Den unga tjejen Lili blir tvungen att bo hos sin pappa då mamman ska resa bort några månader. Hon har med sig sin hund Hagen något hennes far inte uppskattar. Till slut tröttnar han på djuret och dumpar Hagen vid vägkanten till sin dotters förtvivlan. Lili letar efter hunden och han efter henne och filmen verkar utvecklas till en sådan där tröttsam ett-djur-söker-efter-sina ägare-film men det intrycket ändras kvickt. Hagen får nu stöta på en annan verklighet han jagas av hundfångare, hamnar i hundkampsport, misshandlas och far allmänt illa,  till slut gör Hagen och hans vänner uppror mot människorna.

Det låter korkat men filmens handling funkar om man köper att hundarna besitter en övernaturlig intelligens. Filmens stora stjärna är hunden Hagen. Vanligtvis när man ser djur på film kan man ana tränaren som står och viftar bakom kameran med en köttbit men av detta märks intet i White god och huvudrollshunden blir mer en av skådisarna och kanske den bäste av de alla om man vill vara lite elak. Filmens sista halvtimme när hundarna gör uppror är maffig men det räcker inte till att göra White god till en bra film. Filmen är lite spretig i sitt berättande och jag finner scenerna med Lili vara lite småtrista i jämförelse med Hagens äventyr. En halvtimme kortare hade inte skadat slutprodukten.

Nu är det här säkerligen en film som troligen har något halvdolt budskap inbakat i handlingen. Vad vet jag inte riktigt då filmen inte engagerade mig till vidare filosoferande men gillar man hundar som ger igen så……..

Regi: Kornél Mundruczó

Betyg: 4/10

5 thoughts on “White God (2014 Ungern)

  1. Jojjenito & Sofia: Vem av er som har rätt vet jag ej – Londons Skriet har jag läst och White dog känner jag till men tycker inte att dagens film riktigt passar in i något av förslagen men förklaringen kanske finns i filmens subtila budskap som jag inte orkade ta till mig 😉

Kommentera

