Trouble every day (2001 Frankrike)

Trouble_Every_DayEtt amerikanskt par åker på bröllopsresa till Paris. Mannen har dock andra motiv än en resa fylld av restauranger, romans och månskenspromenader längs Seine. Han letar efter en f.d kollega och dennes fru. För några år sedan utförde dessa ett experiment, lite oklart vad, men den nygifte mannen är närapå desperat i jakten på paret. Kollegan bor mycket riktigt i Paris men har halvt om halvt gått under jorden och lever i ett hus där han håller sin fru fången. Så mycket mer berättar jag inte om denna märkliga film för då måste jag avslöja hela plotten.

Trouble every day saluförs som en skräckfilm och väntar man sig få se en sådan lär man bli grymt besviken. Filmen har element av skräck och den har ett par gruvligt äckliga scener mot slutet men det är en film för den tålmodige. Filmens sammanlagda dialog skulle nog kunna rymmas på ett A4 papper och handlingen rör sig framåt i snigelfart. Inget fel på skådisarna, den egensinnige Vincent Gallo spelar amerikanen på jakt och den karismatiska Béatrice Dalle spelar den inlåsta hustrun (hon har f.ö inte en enda replik i hela filmen) men storyn rör sig som sagt mycket sakta framåt tom så sakta att jag satt och nickade till i tv-soffan. När eftertexterna rullade pustade jag ut och kände att jag kastat bort min tid men så hände det där märkliga som ibland sker när man låter en film mogna till sig lite.

Redan nästa morgon satte tankarna igång. Hur hängde allt samman? Små ledtrådar om vad som sker under ytan hintades här och där och till slut begrep jag även regissörens intentioner med att medvetet göra sin film så där nästan outhärdlig seg. Från att vara en till synes pretentiös film som försöker vara finare än vad den är utvecklades Troble everyday till en ganska obehaglig historia som rör våra innersta begär. Filmens fart är i kontrast till huvudpersonernas inre själsliv. På ytan syns inte deras kaotiska inre och de kämpar med begäret att inte ge efter sina innersta drifter. Betyget blir inte alltför högt, än, men på bara ett dygn har filmen växt rejält och den har redan hamnat i omtittshögen då jag anar att det finns avsevärt mer att upptäcka – bara man inte somnar.

Regi: Claire Denis

Betyg: 6/10

2 thoughts on “Trouble every day (2001 Frankrike)

  1. Aha, när jag såg postern antog jag att det här var en av de skräckisar du brukar skriva om (filmer som jag inte brukar springa benen av mig för att se, men när jag väl ser dem så brukar jag gilla dem hyfsat). Sen läste jag att Claire Denis var regissör och då förstod jag att det nog var nåt lite annat. Jag har sett hennes White Material som jag gillade. Fick lite samma känsla som du av denna, inte helt uppslukad när jag såg den men den hade nåt ändå.

    Béatrice Dalle var för övrigt med i franska skräckisen Aux yeux des vivants som jag faktiskt har sett.

    • Among the living som den hette på engelska. Bra film men jag rekommenderar regissörsparets Inside där Dalle har dest större roll – de har än så långe haft med skådespelerskan i alla sina filmer vilket tyder på att de har god smak.
      Detta var en egensinnig liten film och jag blev nyfiken på regissörens filmer så tids nog så…..

Kommentera

