Paper towns (2015 USA)

Paper-Towns-TMNSMina intryck av dagens film kan sammanfattas i fyra punkter.

1 Jag har möjligtvis blivit för gammal för att se ungdomsfilmer. Jag kan inte för mitt liv bli engagerad i denna historia som rör killen Quentin som är hopplöst(?) förälskad i granntjejen Margo och beslutar sig för att söka upp henne när hon försvunnit spårlöst en dag.

2 Troligen är jag en stofil utan förståelse för ungdomars problem då jag anser att filmens huvudpersoner bara är tramsiga när de söker sin identitet. Margo vantrivs i sitt förortsliv och Quentin känner sig inbunden. Jag kan förstå problematiken men jag ställer mig helt kallsinnig inför dessa individers vedermödor.  Bit i det sura äpplet som i ärlighetens namn inte är speciellt surt, de har utbildning, tak över huvudet, snygga kläder och överlag ett liv som 99% av mänskligheten åtminstone skulle offra ett finger för att få ta del av.

3 En anledning till min kallsinnighet kan vara skådisen Cara Delevingne som spelar Margo. Hon har minst sagt markerade ögonbryn. Precis som i fallen med Chis Pines hiskliga ögonbryn och Robert Redfords tänder ser jag bara denna del av kroppen. Min blick dras ofrivilligt mot Margos buskiga bågar som förmörkar hennes skådespelarinsats.

4 Jag inser att jag gillar när filmer avslutas med att folk dansar. Wes (rys) Andersons Rushmore, Luhrmans Strictly ballroom och denna slutar alla med folk som dansar. Jag blir lite glad helt enkelt, oavsett vad jag tycker om själva filmen. Mer dans i filmer och gärna i slowmotion.

Så mycket mer finns inte att säga om Paper towns. et är en film för ungdomar och inte för en man som inte längre har åldern inne. Hade jag varit femton hade nog mitt betyg varit högre eller så kanske filmen är lite halvdan – jag har i ärlighetens namn lite svårt att avgöra då jag för ögonblicket verkar tappat bort min ungdomskulturella kompass.

Regi: Jake Schreier

Betyg:4/10

8 thoughts on “Paper towns (2015 USA)

  1. Detta måste betyda att inte heller jag har åldern inne längre för den här typen av film. Men när jag såg den skyllde jag istället på att den inte innehåller något nytt under solen utan snarare är stöpt i varenda mall och form som finns i Hollywood – dessutom ganska fantasilöst. Men som sagt, antagligen är jag bara gammal… ;D

    • Det kan vara som så att du är något på spåren – det kanske var en intetsägande film. Om så är fallet kan det finnas hopp kvar att få se bra ungdomsfilmer och förstå dem.

  2. Yay, eftersom jag verkar ha tyckt bättre om filmen än du — innebär det att jag inte är en stofil ännu?! Kan kvinnor ens vara stofiler? Vi blir kanske bara surkärringar/gummor/tanter?

    Nåvälan, jag håller helt med om att det där identitetssökandet och kärlekshistorien inte gav så himla mycket men jag gillade verkligen vänskapsbiten i det hela. Dynamiken mellan grabbarna och deras respektive flickvänner lyfte det hela till en ok film för min del

    https://bilderord.wordpress.com/2015/07/30/paper-towns-2015/

    • Stofilfrågan lämnar jag till andra att lösa 😉
      Ah jag hade dunkla aningar om att jag läst om filmen någonstans . Det var egentligen inga större fel på filmen den kändes bara så…..beige men då filmen fått helt ok kritik om jag inte missminner mig började jag ana att det var mig det var fel på.

Kommentera

