Demonlover (2002 Frankrike)

demonloverPåhejad av Henke tog jag mig an denna franska rulle som handlar om affärsintriger, dataporr och avtrubbade människor. Ett franskt företag håller på att förhandla med några japaner som utvecklar 3D porr. Det finns andra aktörer inom branschen som också är intresserade av tekninken och affären utvecklar sig till något som bäst kan liknas vid en företagsthriller. Det är många turer och intriger och av och till är det svårt att veta folks intentioner men så händer det något konstigt ungefär mitt i filmen.

Historien som har hållit ihop relativt väl fram tills nu får mitt i filmen ett eget liv. Saker och ting bara sker, folk börjar agera irrationellt och många handlingar som mord och överfall får inga konsekvenser. Filmens karaktärer agerar men de reagerar inte, åtminstone inte som förväntat. De verkar helt enkelt inte bry sig om vad som sker. Fortfarande håller historien sig inom de uppsatta ramarna men det blir lite skevt och jag får känslan av att det är något som inte stämmer. På det hela är det en intressant filmupplevelse men jag vet inte om filmen i sig är så värst bra. Den första halvan är intressant och lite smårafflande men den andra halvan känns – i brist på bättre uttryck- intellektuellt obekväm. Demonlover är förvisso både intressant och sevärd i sina stunder men den lyckades inte falla mig i smaken trots en handfull bra skådisar.

Regi: Olivier Assayas

Betyg: 5/10

4 thoughts on “Demonlover (2002 Frankrike)

  1. Kul kul kul att du tog dig an filmen i alla fall. Jag hoppas att det framgick att vi som såg filmen på filmfestivalen också var helt förvildade över filmens konstighet. Jag tyckte den var rent ut sagt kass direkt efter jag sett den, men samtidigt har den hängt kvar i huvudet som ett orosmoment. Och med tiden har detta faktum gjort att mitt intresse för filmen skjutit i höjden igen. En film som skapar den typen av förvirring->oro->intresse har något speciellt. Jag tyckte också att slutscenerna ute i öknen var otroligt starka. Minst sagt.

    Kul att du såg den i alla fall.

  2. Den hr/är filmen har jag hört mycket om och blivit rekommenderad. Märkligt, dina kommentarer är typ raka motsatsen till det jag hört om den. Tror du att det är en film som folk brukar ha olika uppfattningar om?

    • Så kan det nog vara – när Henke och hans vänner sett den rådde det delade meningar om filmen. Intressent men inte speciellt bra blir min något mixade dom över denna film.

Kommentera

